torsdag 30. august 2012

Høyres historie 1975-2005

Denne boken er svært interessant - og ikke minst velskrevet.

Høyre har som eneste parti så langt sluppet historikere fri i egne protokoller fra interne møter mv., noe som tjener partiet til stor ære. Fra før har vi tre bind, og nå kommer det tredje.

Mitt bidrag til Høyres historie er ikke stort - men mitt bidrag til Høyres Historie 1975-2005 er litt større. Jeg har vært med i "referansegruppen" (som de fleste andre ville kalt redaksjonsrådet), lest alt, sendt et utall kommentarer og rettelser til forfatteren, og deltatt i en rekke uhyre interessante diskusjoner på Høyres Hus i Oslo med forfatteren Hallvard Notaker, Per-Kristian Foss, Inge Lønning, Even Lange, Helge Pharo, Arve Mathisen og Erik Nessheim. Alle kapitlene har vi gått gjennom - til dels i stor detalj.

Det er fint å se at boka er ferdig, men litt sørgelig at vi nå ikke skal ha flere diskusjoner. De har vært noe av det mest interessante - og ikke minst artige - jeg har vært med på. Bildematerialet har jeg ennå ikke sett på - annet enn noen smakebiter - men her er det noen skikkelige gullkorn i vente.

Konklusjon - Soleklar anbefaling

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...