tirsdag 17. januar 2012

Anmeldelse: The Finest Wines of Burgundy

Bill Nansons bok har jeg nettopp fått i hus, så det kan kanskje virke prematurt å anbefale den allerede nå. Men for oss som har fulgt nettsiden hans over noen år er tilliten i utgangspunktet høy, og etter noen mindre tester er jeg klar for konklusjonen: dette er en flott og nyttig bok.

Hvis man sammenligner med Jasper Morris - Inside Burgundy er dette en på alle måter "lettere" publikasjon, og fokus ligger på produsentene mens Morris gikk mer i dybden (bokstavelig talt siden terroir sto i fokus).

De første femti sidene er mer generelt stoff om Burgund. Jeg har lest lignende før, men aldri før hatt større tillit til det jeg leser. Nanson er balansert, gjennomtenkt og det han har å si harmonerer godt med mine egne erfaringer. Da blir tilliten til det som går utenfor mitt eget erfaringsområde også høyere. Tillitsskapende er også den ærlige og velbegrunnede tilnærmingen til prematur oksidering av hvit burgund. Her har mange mye å lære av Nanson.

Det er innledninger om både Côtes de Nuits (20 sider) og Côtes de Beaune (30 sider), men hovedvekten ligger på presentasjon av produsenter. Som for de andre bøkene i serien er det bildene som fenger mest. Jon Wyands bilder er visuell poesi, og man kan lett fortape seg i bildene av helt alminnelige mennesker.

Selvsagt er det produsenter jeg savner, og det er produsenter her jeg aldri har hørt om, men slikt må man regne med. Det jeg virkelig savner er detaljerte kart, men de finner man jo både hos Morris og i World Atlas of Wine.

Klar anbefaling!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...