søndag 8. januar 2012

Gammel Barbaresco

I slutten av november hadde vi i Vitis Bergensis en smaking med stort sett eldre utgaver av Barolo, Gattinara og Barbaresco. Vi var heldige både med å ha fått tak i vinene, og med hvor godt de hadde holdt seg. Det var heller ingen korkede viner.

Noen av disse vinene, de fra Gattinara, har jeg omtalt før, så her fortsetter jeg med de fra Barbaresco. Fullstendige og deskriptive smaksnotater er dette ikke. De er beregnet på de innforståtte, og det er grenser for hvor mange ganger man gidder å skrive "syrlig og tanninrik, dufter tjære, roser og høstløv". Dette er gammel Barbaresco - OK?

Barbaresco Pajè 1974 (Rogana)
På farge er den antikkrosa nypesaft hele veien - uten mørkere kjerne. Dufter edelt og nylakker treverk til å begynne med, men blir nysaget plank etter hvert (jeg er fra Namdalen og har jobbet på trelastlager, så dette har jeg greie på!). Fin balanse i vinen.

Barbaresco Pora 1979 (Produttori de Barbaresco)
Har en liten kjerne, men er svært lys på farge. Lett og elegant. Fin frukt, men litt kort.

Barbaresco 1967 (Produttori ...)
Ikke noen utpreget kjerne på denne og den neste, men de er litt mørkere mot midten. Litt flyktige syrer til å begynne med. Flott vin, men svært syredominert og klart skrinnere enn:

Barbaresco Rabajà 1967 (Produttori ...)
Flott frukt og fylde til Barbaresco å være, elegant - mer dybde. Kanskje den mest harmoniske av alle vinene denne kvelden? I alle fall blant de beste - så mitt bilde av vinmarken fra 2008 får pryde innlegget!

Barbaresco Pajè 1967 (Produttori ...)
Litt antikkrosa på fargen. Dufter litt sigarboks, sursøt stil med litt syrestikk. Ganske kantete vin i dette selskapet. Landsbyvinen fra 67 var klart bedre etter min oppfatning. (Mye "litt" her, men det avspeiler vel et generelt forhold: disse vinene er ganske like).

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...