onsdag 7. mai 2008

Sjokk, sinne og suksess


I et av mine første innlegg i denne bloggen skrev jeg om FrP og dette partiets suksess. Jeg hevdet da at noe av denne suksessen var at de har vært mestre i å bruke følelser i sin kommunikasjon. Carl I. Hagen hadde NM i å være forurettet, og Siv Jensen har lenge vært uten konkurrenter i det å være forbanna. Nå viser en undersøkelse at ingen andre politikere er i nærheten av henne når det gjelder å være så ofte sjokkert. (Bilde: NTB)

John Alvheims favorittuttrykk var "skandale". Med sjelvende stemme og bistert oppsyn vant han ry som helsepolitiker gjennom å si "dette er en skand-a-a-le. Det må øyeblikkelig bevilges mer penger." For i vårt omfangsrike helsevesen er det alltid et eller annet forhold, gjerne med skrøpelige eldre innvolvert, som er mildt sagt sub-optimalt. Dette er godt stoff for aviser og TV, for det gjelder enkeltpersoner som man kan identifisere seg med.

Med sterke følelser, som Siv Jensens gjentatte sjokk, får man oppmerksomhet. Sterke følelser vekker reaksjoner - enten for eller mot den som viser dem. Og så slipper man å argumentere for sitt syn. Det er en fordel for FrP, som lever godt av å ta penger fra de uten stemmerett - framtidens innbyggere i dette landet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mykje enig, men at ikkje engasjentet til Alvheim var ekte (på tross av ein ofte litt vag og adjektivbasert argumentasjon)er det ikkje grunn til å tvile på.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...