onsdag 16. april 2008

Dumme journalister


Jeg har tatt det opp før i denne bloggen, men nå får det støtte fra mer erfarent hold: norske journalister er dumme. I Aftenposten på tirsdag i denne uke sier Hans Geelmuyden, som er PR-rådgiver, det som det er: "Vi lurer journalister 24 timer i døgnet, syv dager i uken. Anstrengende? Langt ifra! Mer lettlurt gjeng skal du lete lenge etter. Journalister vet nesten ingenting!" Så viser han til en undersøkelse som dokumenterer dette til fulle, der 500 journalister og 250 redaktører viser at de kan mindre om samfunnet enn gjennomsnittet av befolkningen. "Vi medierådgivere har 1. april med norsk presse hver dag", sier han.

Det er tydelig. En skal ikke ha lang trening for å se at mange innslag - særlig de som sendes eller trykkes søndag og mandag - har kommet omtrent ferdigpakket fra et PR byrå, der en eller annen interessegruppe har betalt for å få full dekning for sitt syn. "Nå sauser vi sammen saker som frir til menneskets dypeste instinkter, dypeste fordommer, og som helst slår under beltestedet. Slik skaper vi oppslag etter oppslag, helside etter helside."

Men det er unntak. Noen journalister har faktisk greie på det de skriver om, og det er gjerne økonomi-journalister, og de beste av disse havner gjerne til slutt i Dagens Næringsliv. De er visst de minst lettlurte. Hva om andre journalister også kunne skaffe seg fagkunnskap om det de skriver om? Da ville kanskje PR-rådgiverne få jobbe litt for pengene?

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...