tirsdag 1. januar 2008

Viner i jule- og nyttårshelgen

Her følger en liste over viner jeg har smakt i jule- og nyttårshelgen. Jeg legger kanskje ut smaksnotater en eller annen gang, ett eller annet sted. Og noen kommer vel som anbefalinger på mitt tipsbrev. Hvis det er noen som lurer på en eller flere av disse vinene i mellomtiden, så er det bare å ta kontakt.

Men før dere ringer Blåkors og får meg innlagt til tørk, så må jeg presisere at disse vinene ble delt med flere - til dels mange flere - og en del ble spyttet og noe slått ut.

  • Schloss Johannisberg Riesling Kabinett 2005
  • Capitel San Rocco 2004 (Valpolicella Ripasso)
  • Madiran "Gaston Phebus" 2005
  • Bourgogne Rouge "Roncevie" 2005 (x3)
  • Champagne Lallement Réserve NV
  • Wachenheimer Böhlig Riesling PC 2001 (Bürklin-Wolf)
  • Castillo Ygay Espesial Rioja 1994 (Marques de Murieta)
  • Riesling Ried "Klaus" Smaragd 2001 (Jamek)
  • Savigny-les-Beaune 1er Cru "La Dominode" 2000 (Pavelot)
  • Hermitage 2005 (Dom. de Colombier)
  • Champagne Lanson Gold Label 1996
  • Riesling Privat 2001 (Nigl)
  • Meursault 1999 (Lafon)
  • Chablis 1er Cru "La Forest" 2000 (Dauvissat)
  • Clos de Tart Grand Cru 1995 (Mommesin)
  • Volnay 1er Cru Fremiets 2005 (Henri Boillot)
  • Savennières Clos St. Yves 1989 (Baumard)
  • Champagne Pierre Peters Cuvée Speciale 1996
  • Rioja Tondonia 1981

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tondonia 81. Og en Peters C Speciale 96. Og du har glemt din egen Roncevie 05.

Anonym sa...

og Boilloten var en Henri Boillot Fremiets.

Anonym sa...

Roncevien var nevnt lenger opp ja....

Håvard Flatland sa...

Kan du fortelje litt om Clos Saint Yves 89? Var den verd prisen?

Ole Martin Skilleås sa...

Håvard - du har kanskje gitt opp å få svar her, men endelig: nei, jeg synes ikke det. Vinen var stram, solid, mineralsk og konsentrert. Men: uten sjarm. Helt uten formildende omstendigheter. Jeg liker Chenin, men da bør dens iboende bitterhet balanseres av honningtoner og bivoks. Det gjorde den ikke her. Derfor ble den rett og slett beisk. De to andre vinnerdene tilstede syntes mye bedre om den enn meg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...