søndag 31. desember 2023

Kjellerviner i desember - del 2


2012 Camille Savès Champagne Grand Cru Brut Millésimé

Fremdeles ganske lys. På duft er det litt sitrus, men mest digestive kjeks med litt hasselnøtter. Svært god dybde i munnen, med like god lengde. Meget god vin, som jeg tror vil fortsette å utvikle seg positivt i noen år til. 

91/100

2004 Bollinger Champagne La Grande Année

Korket. Sørgelig. 

2019 Oudiette x Filles Les Sablonnières Champagne Blanc de Noirs Extra Brut kr 649

Jeg skal ikke late som om jeg har lagret denne i kjelleren. Jeg fikk den tilsendt gratis fra importøren med en implisitt forventning om å omtale den. Nå ser jeg at den er utsolgt, med unntak av 14 flasker (i skrivende stund) på et pol i Oslo, så imperativet om omtale er kanskje ikke så sterkt lenger. Uansett. Her er det 100% Pinot Noir. Jeg syntes den var fruktig, men manglet intensitet og fokus. Mye sitrus, og lite annet. Men så skjedde det ting i glasset, og den fikk intensitet, dybde, fokus og lengde. Rene forvandlingen, altså. De som  har kjøpt den, og de som måtte plukke med seg resten fra polet på Holmen, bør ruge på den en god stund for å få fram potensialet. Jeg gir ikke poeng, for det er noe problematisk å vurdere den ut fra en slant.


2000 Domaine de Chevalier (Pessac-Léognan)

Dette var fine greier. Av og til lurer jeg på hvorfor jeg kjøper dyr vin og lagrer den, og noen ganger får jeg svar om at det er helt genialt. Dette var en av de gangene. Fortsatt dyp farge, men en litt vandig kant har det blitt. Eleganse og sømløs harmoni, er det som preger denne vinen. En kan hente fram en serie elementer og skrive et notat, men det er helhetsinntrykket som i første og siste omgang betyr noe. OK da. Nesen peker mot blomster og urter, og et lite innslag av lær. Kanskje også et trekk av furunål, eller i alle fall noe mer lyst og biologisk. Meget tilfredsstillende vin, og som alle (?) nå vet sikter jeg mot en deflatorisk tilnærming til poeng. Derfor er dette en vin helt i toppskiktet.

92/100


2005 Domaine de Chevalier (Pessac-Léognan)

Disse to siste vinene ble servert blindt og samtidig. Dette var, naturlig nok, den mørkeste av de to. Mørkere elementer også i nesen, med tydelig mer frukt enn 2000-årgangen. Godt drikkelig. Det er ingen harde eller brutale elementer her. God dybde i frukten. Nese og smak av mørke frukter, sedertre og kanskje ørlite furunål? Det er i alle fall et litt friskere element her, og det er ikke direkte vegetalt. En vin som har et solid potensiale. Gøy å smake nå, men den kan gjerne bli minst fem år eldre. Da vil den nok fremdeles være mer fruktig enn 2000 årgangen er nå.

90/100

Begge de to siste vinene ble dekantert i identiske karafler og sto i to timer i 17 grader før de ble sjenket. 

Begge de to siste bildene er mine egne fra Domaine de Chevalier tidlig i august 2023.

Ole Martins 100-poengskala med beskrivelser

Helt ekstraordinær (96-100 points)

Enestående (90-95)

Meget god til utmerket (85-89)

God (80-84)

På det jevne (75-79)

Under pari (70-74)

Ligg unna (50-69)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...