fredag 22. juni 2018

Mer Gratien champagne


Lenken går til 2009, men det var 2008 jeg smakte. Jeg tipper at noen av de åtte polene som har den inne fortsatt har 2008. I alle fall håper jeg det, for her er det friskhet og harmoni. Ettersmaken bare bygger seg opp, og bærer og bærer. En vin med klasse, karaktér og substans. Jeg tipper at 2009 også er en god vin. Gratien driver ikke med malolaktisk gjæring, og gjør mye på gamlemåten. En litt varm årgang er som skapt for vinmakingen der i gården. 

Ingen vil vel hevde at dette er billig, men det er dyrt å la en vin ligge ti år på bunnfallet. Her er det et dypere smaksbilde enn i vinen over. Det mer mer kaffe og kyllingkraft. Munnfølelsen er enorm - den biter seg fast, og ettersmaken varer enormt lenge. Dette er nesten som en RD - vel, det er vel en RD men ikke i navnet. Den finnes også i magnum

Dufter markjordbær, og det er litt sødme i duften her. I munnen biter den seg godt fast - den er faktisk ganske tannisk. Den er frisk, og utstråler harmoni og eleganse. En herlig vin som også varer lenge i munnen. (Var jeg ikke overinvestert i vin, ville jeg bestilt denne sporenstreks). 


(Foto: Ole Martin Skilleås)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...