søndag 8. desember 2013

Rød Loire

Disse vinene ble servert blindt, og notatene skrevet før identiteten var kjent.

Saumur Clos Roche 2005 (Lenoir)
Blyant, kull og intens solbær. Dette er Cabernet Franc så det forslår! Trolig vil den utvikle seg positivt lenge ennå. Jeg smakte den 16 år eldre utgaven i Paris i november, og det var slettes ikke ille.

Chinon Clos de L'Echo 1996 (Couly-Dutheil)
Grønn paprika og litt røyk. I munnen er den svært tannisk og altfor sur. Jeg har ikke tro på at denne kommer rundt og blir god, men kanskje er 96-årgangen i Frankrike fremdeles altfor ung?

2 kommentarer:

Ole Jacob Skagen sa...

Jeg antar at det er Chinon Les Roches du refererer til som drukket tidligere i år. Jeg har smakt en del eldre årganger fra denne produsenten, og de varierer ganske mye i kvalitet og utvikling. De beste har vært harmoniske, om enn på en rustikk måte, med røyk, bein, blyant og røde bær i aromabildet og med ganske tett frukt i munnen. Tørr og frisk som CF herfra gjerne er, og godt egnet i en måltidssammenheng. Du beskriver Clos de L'Echo 1996 som fremdeles grønn. Da ville også jeg vært usikker på om den kom i mål, men jeg synes ellers at CF er en drue som mer enn andre kan transformere grønne - tilsynelatende umodne - aromaelementer over til noe modent.

Ole Martin Skilleås sa...

Dette var en anledning der jeg ikke hadde kontroll på hva som ble servert (det var blindt), og da var jeg prisgitt informasjonen jeg fikk. Vinen i Paris var Chinon ja, det var det ikke vanskelig å lese seg til.

Det "grønne" preget er jo Cabernet Franc i et nøtteskall, og jeg stoler på dine erfaringer. Men 17 år og like grønn - da kan det vel tenkes at modningen ikke var helt som man kunne ønske seg fra et lagringsperspektiv.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...