lørdag 3. mai 2008

Nyetimber


Nyetimber Premiere Cuvée Blanc de Blancs 2000
Denne fikk jeg av en venn for en tid siden, og den ble ikke åpnet før jeg hadde besøk av en venn jeg ikke hadde hatt i hus på mange, mange år. Han er også angrepet av anglophilia totalis, men denne mystiske sykdommen er ingen forutsetning for å like denne vinen. Den er laget av Chardonnay-druer som vokser på Kimmeridge-kalk. Så langt kunne det vært en champagne, og den er da også laget etter kjente champagne-prinsipper, men på "feil" side av kanalen.

Vinen er dyp gylden - kunne vært en Blanc de Noirs - og dufter honning og aprikos. Den både duftet og smakte svært likt en champagne jeg drakk nettopp, en Veuve-Clicquot 1988 av en blandet cuvée. Ikke så heftig mousse, men en deilig vin.

Jeg har smakt Nyetimber i flere årganger, og begynte med 1994. Den, og de senere, har kunnet måle seg med gode champagner. Det som er opplagt å si er dette: med økende temperaturer, global oppvarming osv., så er det nok ikke så dumt å lage "champagne" i England. Disse vinene krever kjølige vekstvilkår, og druene høstes undermodne. Både England og vinstilen passer svært godt til hverandre.

Et morsomt poeng med Nyetimber (som ble gitt bort av William Erobreren til en av sine offiserer, og navnet betyr "nytømmer") er at det lenge ble eid av Andy Hill. I seg selv ikke egnet til å lokke fram gapskratten, kanskje, før man husker at han skrev sanger for gruppen "Bucks Fizz". Truth is stranger than fiction!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...