tirsdag 13. mai 2008

'Teaching' to be Abolished


I siste Times Higher Education (THE) står det om et Universitet der man har tenkt å avskaffe 'teaching' (det å lære bort). Den ansvarlige for pensumutvikling sier at 'teaching' har uheldige overtoner av didaktisme, som ikke har noen plass i den moderne verden. "Det er en uhyre ensidig tanke at kunnskap er noe som kan overføres fra en lærer til en student." Tanken er å bruke "utvikling" i stedet for "teaching", og de som nå kalles lærere og forelesere skal kalles "utviklingsagenter".


Dette ville være en naturlig utvikling fra Universitetets beslutning om å slutte med eksamener siden det skaper uheldige kunnskapsskiller mellom studenter. "Vi er nære på skape det demokratiske Universitet, der ingen kan hevde å vite mer om noe enn noen annen", sier den ansvarlige for pensumutvikling.


Dette høres jo ut som SVs våte drøm, og noe i nærheten av det norsk skole allerede har blitt. Med så svake karakterer som de kommer inn med på Lærerskolen kan lærerne knapt mer enn elevene. Hadde han bare kunnet snakke Engelsk kunne man jo tro det var Øystein Djupedal som hadde fått ny jobb. Men: dette står på siste siden av THE, og er morospalten "The PopplEtonian". Tankene som uttrykkes på skøy her er imidlertid svært nær den rådende ideologi i norsk skole. Det er ikke like festlig!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha, genialt å bruke ordet "utviklingsagenter". Noe mer innholdsløst skal en lete lenge etter.

Jeg har alltid syntes eksamener bør avskaffes. De skaper et urettferdig skille mellom de som kan noe og de som ikke kan noe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...