søndag 14. februar 2016

Saint Joseph 2008-2009

Cuilleron St. Joseph Amarybelle 2008
Nesten en karikatur av en Syrah fra Nord-Rhône. Duft av jod og gasbind. I det hele tatt svært medisinal. Etter hvert går duften i retning av gymsokk. I munnen er det god spenst, men frukten er kanskje litt vel "grønn" og litt hul?

Gripa St. Joseph 2008
Lysere enn de to andre her. På duft er det kamfer og medisinskap. I munnen er den smidig og lite kantete, God lengde også. En elegant vin.

Gonon St. Joseph 2009
Jeg tidligere skrevet om 2005-årgangen, som jeg nå har drukket ferdig. Denne utgaven står ikke noe tilbake for den. Duft av pepper, kjøtt, jod og bjørnebær. Helt nydelig i munnen. Savoury, som man ville sagt på engelsk. En herlig vin. Jeg hadde et svare strev med å spytte heller enn å svelge denne. Nydelig. Det er nå 2013-årgangen som er i salg. Den kjenner jeg ikke. Prisen har gått opp fra 250 som jeg betalte for 2005-årgangen, til ca. 370 nå for 2013. (Bildet er fra http://winebeater.blogspot.com)

Smakt i Vitis Bergensis med tema Nord-Rhône 24.1.2016.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...