onsdag 29. juli 2015

Barolo i Barolo - II

En vin til fra en uke i Barolo i overgangen mellom juni og juli i år. Denne siste kvelden spiste vi også på restauranten Arco del Castello di Perno (anbefales!), og det var varmt. Så varmt at de lokale klagde og satt og viftet seg. På natten ble det tordenvær - det mest spektakulære jeg noen gang har sett. Men nok om det.

Da vi vel hadde satt oss og bestilt vinen (se under), kom Giorgio Pira og fruen på restauranten. De satte seg like ved oss. Jeg gremmet meg over at jeg hadde bestilt vin fra konkurrenten, men han var like blid - og bestilte en flaske Barbera fra denne konkurrenten - Cascina Fontana.

Cascina Fontana Barolo 2006
Som nevnt - denne ble drukket i høy varme og luftfuktighet, men jeg kan i farten ikke komme på viner som tåler slike omstendigheter bedre enn Barolo. Denne hadde rukket å få et litt orange skjær i kanten, og frukten var mer i retning nype enn vanlig er på Barolo. Ellers var lakris et merkbart element. Elegant, det er flere lag i denne vinen, og meget lang ettersmak. Men var den verdt 15 euro mer enn 2010 årgangen? Kanskje normalt sett, men ute under slike forhold kunne vi kanskje ha spart pengene selv om den ble dekantert over i en UFO av en karafel.

Druene kommer fra tre vinmarker - to Castiglione di Falletto og en i La Morra. Vinifieringen er på stål, og deretter på botti av slovensk eik. Det lages bare 8.000 flasker årlig (i snitt) av denne vinen.


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...