mandag 1. september 2014

Kjellerviner i august

2004 Georg Mosbacher Forster Pechstein Riesling Großes Gewächs

Dette er gode saker! Dufter gule plommer, noe firne og et slør av røyk over det hele. Lekker og lett, men samtidig solid og med ettertrykk. Drukket til risotto og stekt laks, og som jeg tenkte var dette en kombinasjon som forsterket det beste i mat og i vin. Med tiden, og høyere temperatur, kom vinens fylde mer til sin rett. Dette er en kompleks vin som må være i nærheten av sitt optimale drikkevindu akkurat nå. Heldigvis har jeg flere flasker. 

Gjenkjøp? * - Så klart!

2004 Domaine Michel Niellon Chassagne-Montrachet 1er Cru Clos St. Jean
Den siste av to flasker innkjøpt høsten 2006. Snufs. Hulk. Dette er vin som man drømmer om. Lekker duft av grønne epler og allehånde, i munnen er den både frisk og rik, og ettersmaken varer og varer. Drukket til ovnsbakt torsk med capers og greier. Man blir rent nostalgisk til den tiden hvite burgundere ikke oksiderte. Kostet fattige 404 kroner, og den var verdt mye mer.

Gjenkjøp? - Så klart!

* - jeg ser til min gru at jeg har glemt å følge opp min standard. "Gjenkjøp?" betyr: hadde jeg kjøpt den vinen den gangen dersom jeg visste hvordan den kom til å smake.

2002 Domaine Robert Chevillon Nuits St. Georges 1er Cru Les Perrières
Kanskje vin kan bli bedre enn dette - men dette er mer enn bra nok. Dufter markjordbær, høstløv, jord, lær og kjøttkraft. Lekker munnfølelse, med en klarhet og intensitet som gleder et burgunderhjerte. Lang ettersmak. Fabelaktig vin fra topprodusent.

Gjenkjøp? - Så klart!

2002 Triebaumer Ruster Ausbruch
Fantastisk dessertvin med 50/50 Gewürztraminer og Chardonnay. Dufter aprikos, honning, marsipan og roser - bare for å nevne noe. Frisk og viskøs. En riktig smattevin. Nyyyyyyyyyyydelig.

 Gjenkjøp? - Så klart!

2001 Selbach-Oster Graacher Domprobst Riesling Auslese
Regnvann, skifer og litt honning. Et snev av petroleum - eller er det bare forventningen om den som ligger der og lurer meg? Sødmen er meget moderert med tiden, og den er helt perfekt som følge til flere oster og hjemmelaget nøtte-chutny.

Gjenkjøp? - Ja!

2000 Domaine des Baumard Savennières Trie Spéciale
Dette er ikke noen vin for nybegynnere. Sent høstet Chenin Blanc på fjorten år krever sitt. Dyp gyllen på farge. Det dufter litt ull, kvae, noe honning, men det meste går i mer bitre retninger. I munnen er den først litt nådeløs, men med mer tid i glasset og høyere temperatur går den i en mer forsonlig retning. Den fremstår visøks, langt søtere på duft enn den er i munnen, og som en kvalitetsvin langt utenfor allfarvei. Lang ettersmak - og en vin som blir bare bedre og bedre i glasset.

Gjenkjøp? - Så klart!

2001 Cavallotto Barolo Bricco Boschis
Fremdeles dyp rødfarge, duft av lær, tobakk og litt tjære - med et snev av rødsprit på toppen. I munnen er den middels fyldig og intens. Med tid utvikler den en mer smidig munnfølelse, og i ettersmaken er det tydeligere elementer av roser og nyper. God vin - men ikke superlativ.

Det er i disse dager seks år siden jeg skrev om besøket hos Cavallotto på bloggen.

Gjenkjøp - Ja!

Det slår meg at så langt i denne listen er snittalderen på vinene hele 12 år, noe som vel betyr 10 års lagring omtrent. Det er ikke så dumt å holde seg med en vinkjeller!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...