lørdag 13. juli 2013

Verden rundt på skjermen

Det er lett å spille, men vanskelig å vinne. Det er også vanskelig å unngå å ta en ny runde.

Det dreier seg om GeoGuessr.com. Man blir sluppet ned et tilfeldig sted på kloden og må orientere seg ut fra Google Streetview. Når du tror du vet hvor, eller i alle fall er klar til å gjette, så slipper du den kjente røde kjeglen på et sted og får en poengsum ut fra hvor nær du var. En runde gir deg fem slike utfordringer.

Min personlige rekord er på ca. 18.000 poeng, og jeg har vært helt nede i 4.000. Da startet vi under vann (der oppholder jeg meg sjelden). Jeg tippet utenfor kysten av nord-øst Australia, men det var ved Hawaii. Jeg bommet også på kontinentene på de fleste andre, og da blir det ikke mange poeng. Som oftest lander jeg et sted mellom 10.000 og 12.000 poeng på en runde med fem utfordringer.

Nesten alltid er man på land, og etter å ha spilt det (altfor!) ofte har jeg kommet til at det er svært store områder på jorden som er flate, tørre og uten noen som helst slags spor som kan si deg hvor man er. Ofte er det i USA, Australia, Russland eller Brasil. Ikke sjelden i Canada. Faktisk er det ikke så enkelt å avgjøre om et sted er i Finland, Sverige, Canada eller Alaska.

Lykke til!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...