lørdag 19. mai 2012

Riesling i Grieghallen

Disse vinene ble smakt i Grieghallen under Vinmonopolets store smaking i april. Det betyr at jeg ikke brukte all verdens tid på hver vin. Det gjorde ingen andre heller. Jeg smakte dessuten fra glass jeg ikke er vant med. Det samme for de fleste andre der den dagen. Men jeg mener det er ærlig å si fra. Kanskje gjorde dette sitt til at jeg konsentrerte meg bedre - jeg visste jo at dagen da jeg skulle legge notatene ut på nettet ville komme? Jeg håper i alle fall det.

En ny ting her er at jeg fra nå av tenker å skrive vinnavnene med produsenten først, og ikke i parentes etter vinnavnet som før.

Schloss Gobelsburg Riesling 2011 kr. 120,70
Dette er ikke samme vinen som Gobelsburger Riesling som selges for omtrent 20 kr. mer. Denne har duft og smak av epler og blomster, og utmerket seg i konteksten med å ha en betydelig mykere profil enn denne vinen:

Leitz Rheingau Riesling Trocken 2011 kr. 121,90
Jeg liker jo egentlig ikke Leitz. Jeg har skrevet om det før (se forrige lenke). Men jeg må gi meg: intens, godt grep i munnen, flott vin som gjerne kunne vært tydeligere på duft. Men til 122 raske blir det en urimelig kritikk. Dette er et svært godt kjøp!

Leitz Rüdesheimer Bischofsberg Riesling Spätlese Trocken 2010 kr. 154,90
Her er det drøye 30 kr. mer i kostnad, og hva får man for det? Vel, det enkleste svaret er at denne er mye tydeligere i duft og smaksbildet. Ellers er ikke forskjellene så åpenbare. Kanskje er det noe mer aprikos her, eller kanskje er det mango. Kort sagt: tydelighet, og et litt modnere, evt. semi-eksotisk preg. Men det er og forblir tørr Rheingau, så det gis ikke ved dørene.

Bott-Geyl Riesling Grand Cru Schlossberg 2008 kr. 299,90
Dette ble en høydare. Jeg slet litt med å beskrive den nøytralt, så her er det mer et estetisk vokabular. Det mest nøytrale jeg kan si er at den dufter skifer og sitrus. Deretter sier mine notater: "helt fantastisk. Super etc." (Her lenker jeg ikke, siden lenken går til 2007 årgangen).

Jeg tenker å bestille et par flasker. (Bildet: fra kjelleren til Bott-Geyl)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...