lørdag 20. august 2011

Stemmerett for 16-åringer?

Skal personer på 16 år få lov til å stemme ved Stortingsvalg eller lokalvalg? Saken er ikke ny, og ble aktualisert gjennom en Stortingsmelding, og i år er det forsøk i 20 kommuner landet rundt.

Ved lokalvalget i 1979 kunne 18-åringer for første gang stemme. Da var jeg 17 år, men ble intervjuet på NRK Nord-Trøndelag i anledning skolevalgkampen det året. Jeg var nok moden nok til å stemme den gangen selv om jeg ikke fikk lov. Men det gjelder kanskje ikke alle?

Det er flere argumenter for og imot, naturlig nok. En serie av argumentene for finner du her. Ingen av dem overbeviser meg. En viktig grunn for meg er at politiske valg henger sammen med modenhet, en evne til å vurdere for og imot og foreta valg med konsekvenser for seg selv og andre. Det er derfor vi har noe som kalles "myndighetsalder" - og den er på 18 år.

Når man er 18 - men ikke før - blir man regnet som moden nok til å føre bil, og til å avgjøre om man skal drikke alkoholholdige væsker. For min del ser jeg en nær sammenheng mellom myndighetsalder og stemmerett. En frikobling mellom disse betyr at man vurderer politiske avgjørelser lavere enn avgjørelser som har med andres (motorvogn) eller egen (motorvogn og alkohol) sikkerhet. Det er ikke så nøye, kan det virke, hva man velger politisk. Når man blir atten år og myndig kan man selv slutte juridisk bindende avtaler og råde over egne midler uten verge.

For meg er det helt urimelig å skille myndighetsalder og stemmerett fra hverandre. Hvis den siste skal være lavere enn den første betyr det at man på offisielt hold vurderer de politiske rettighetene lavere enn de økonomiske og rettslige. Jeg mener helt klart at disse henger sammen, og at man ikke bør stille lavere krav til personer som skal avgjøre den politiske sammensetningen av styrende organer enn til de som skal inngå avtaler og råde over egne midler.

1 kommentar:

Ciaran & Ciara Cassidy sa...

Hei vi 2 heter Ciaran & Ciara Cassidy. Vi er en gutt og ei jente på 16 år. Vi er bror og søster, tvillinger og bestevenner. Vi 2 syns ikke at 16 åringer skal ha stemmerett ved valg. Grunnen til det er at det er 18 årsgrense for å bli valgt inn i kommunestyrer og på stortinget. Derfor bør det være 18 årsgrense for å stemme også. Det er vår mening. Hilsen Ciaran & Ciara Cassidy. Vi 2 er en gutt og ei jente på 16 år. Vi er bror og søster, tvillinger og bestevenner.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...