fredag 1. april 2011

SN: Blindsmaking av Naturvin II

Dette er andre del av notatene fra blindsmakingen av Naturviner i Vitis Bergensis søndag 27. mars. Den første delen publiserte jeg for noen dager siden. Etter de hvite og de oransje har vi nå kommet over på de røde vinene. Notatene er i hovedsak skrevet ned uten kjennskap til vinenes identitet.

5.1 Morgon Côte du Py 2007 (Foillard) kr. 229.
Denne Beaujolaisen (som det viste seg å være) var enkel og grei. Noe gjær på første nese, så var den borte. Et litt ubestemmelig bærpreg på nesen. Fersk og fin - sitter lenge i munnen.


5.2 Sainte Epine 2009 (Hervé Souhaut) kr. 324
Flightens beste vin, noe prisen kanskje kan forklare? Mørke bær, pepper, hengt kjøtt - så dette må være Syrah. Litt uklar på farge. Sitter greit i munnen, men har ikke spesielt overbevisende lengde. Jeg har hatt et par flasker av en tidligere årgang, og det gikk bra. Les her.
 
5.3 Du Vent dans Les Plumes 2009 (Dom. de l'Ausseil ) kr. 174
Uren på duft - litt gjær. Deretter litt eddik. Svette. Men saftig.
 
6.1 Le Pech Abusé 2005 kr. 170
Tett farge. Fast, litt jordlig. Med litt tid blir det svært tydelig hestesvette. Saftig. Tanninene blir ganske plagsomme etter hvert.
 
6.2 Santa Cruz Mountains Estate 2006 (Ridge) kr. 333
Enda litt mørkere enn vinen over. Vesentlig mer søtlig på duft, mer som solbærgelé. Også saftig, og ganske så søtlig også på smak. Den er nok ung enda, og Ridge har godt rykte. Det burde tilsi at dette blir bra med tiden.
 
7.1 Nicchio Gutturnio Classico 2008 (Cardinali) kr. 177
Mørk sjokolade og blåbær på duft. Svært saftig. Noe tre-aroma her. Svært tannisk, og svir litt i munnen også (alkohol på 14,5%!). Blanding av Barbera og Croatina. Kommer fra Emilia, der vinmarker er billigere å kjøpe enn de fleste andre steder i Italia.
 
7.2  Barolo La Rocca e la Pira 2004 (Roagna) kr. 395
Over på mer kjent territorium her. Dufter roser, tannisk, og relativt lys. Ikke så vanskelig å plassere. Også ganske saftig - et kjent trekk ved naturviner. God vin!
 
7.3 Barolo Bricco Boschis 2006 (Cavallotto) kr. 310
Dufter roser, snerper noe grønnjævlig, likevel saftig. Lite å si ellers. Flott og lovende vin til en (for Barolo) grei pris. Jeg har jo vært hos produsenten, og har stor tillitt til kjellermesteren Giuseppe. Men jeg må si jeg var litt overrasket over at Cavallotto var regnet som naturvinprodusent. De bruker jo blant annet rotofermentator. (Bildet: anlegget til Cavallotto i Castiglione di Falletto)

1 kommentar:

kds sa...

Første gang jeg drakk Le pech abusé var i Luxembourg. Jeg var selvsagt interessert i å finne ut om det merkelige navnet, men selv om restaurantpersonalet var fransktalende (og forresten insisterte på å dekantere vinen slik at jeg ikke så mye av flasken) klarte de ikke å si noe fornuftig. Det var noen uker senere, da jeg inspiserte etiketten litt nærmere på polet, jeg plutselig skjønte ordspillet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...