torsdag 28. april 2011

Anbefaling: The History Boys

Jeg har bestemt meg for å føre "Ukens anbefaling" over som et vanlig innlegg når det kommer ny anbefaling, slik taper jeg ikke informasjonen som lå der - og jeg kan unngå å komme igjen med en anbefaling uten å ha husket at den allerede har vært anbefalt.
Denne ble lagt ut for mer enn en uke siden, men livet består av mer enn bloggen og noen ganger må det ta presedens.
Denne filmen startet som et teaterstykke av den geniale Alan Bennett (som selv studerte historie ved Oxford), og man skal ikke forvente de store cinematiske grepene her. Det er skuespillet, dialogen og karakterene som gjør dette umulig å slå av. Handlingen finner sted i 1983, og soundtracket er preget av musikken jeg var opptatt av på den tiden. En gruppe gutter ved en Latinskole for gutter i Sheffield gjør det mer enn alminnelig bra, og blir plukket ut til å bli "dyrket fram" for å skaffe seg plasser ved Oxford eller Cambridge. Forholdet mellom lærer og elev, elevene mellom, og ikke minst betydningen av lærdom og livskraft, er sentrale tema. Det er også eros, og som ventet er i et stykke av Bennett (og uunngåelig i et stykke der alle med ett unntak er menn) er det homoseksualitet som står i sentrum. Er lærdom et instrument til å skaffe seg prestisje, eller et mål i seg selv? Kan det man lærer på en skole omforme personligheten og retningen i livet? Til dryge tredve kroner er dette ikke bare flott underholdning, men også tankevekkende så det holder. Et stykke som har resonans i livene til de fleste av oss.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...