onsdag 2. februar 2011

Østerrike i Bestillingsutvalget

Her følger en liten guide til hvitviner fra Østerrike basert på smakserfaringer og tilegnet kunnskap. Denne følger champagneguiden som ble publisert i januar. Spørsmålet som søkes besvart er: hva ville jeg satset på dersom jeg skulle kjøpe viner fra Østerrike til kjelleren?

Det kan være greit å starte med en vin jeg allerede har kjøpt inn. Den første bestillingsvinen til kjelleren i året 2011:
Riesling Privat 2007 (Nigl) kr. 320
Som unge er disse vinene ganske "schwære", men når alderen nærmer seg åtte-ti år strammer de seg opp og blir komplekse som få Rieslinger. Den beste Riesling jeg har smakt de siste år - eller i alle fall en fem på topp - er denne. Dette er forøvrig den første lagringsvinen jeg har kjøpt med skrukork, så korket blir den i alle fall ikke.

Østerrike er velsignet med svært gode produsenter, og flere i listen fortjener å bli vurdert for kjelleren. Basert på egne erfaringer er Bründlmayer solide viner. Jeg har hatt flere svært gode viner fra denne produsenten det siste tiåret, og også de strammer seg opp betydelig med tid. Dekantering anbefales. Men flere av deres cuvéer som jeg ellers ville vurdert har kommet et hakk over det prisnivå jeg kan vurdere på disse vinene - og et hakk over Nigl over og ikke minst:

Riesling Achleiten 2008 (Prager) kr. 320
Prager er god som gull, og flere smakinger vi har hatt i Vitis Bergensis har bekreftet både produsent og vinmark som solide saker. En av smaksnotatene på nettet sier "stjernevinmaker og stjernevinmark". Absolutt en kandidat.

Proidl, Hirsch og Hirzberger er høyt ansette produsenter, men min erfaring med disse er mer begrenset. Det gjelder ikke:

Gobelsburg Kammerner Lamm Grüner Veltliner 2007 kr. 312
Grüner har gjort det godt i flere smakinger mot Chardonnay slik som denne. Min egen erfaring med GV er også svært bra, og vinene lagrer svært godt. Bedre enn Riesling, og utvikler med alder en mer kompleks smaksprofil. Gobelsburg er også god som gull som produsent. Michael Moosbrugger tok over i 1996 sammen med kona Eva, og leverer svært konsistent.

Ikke minst lager de en svært interessant vin "på gamlemåten":
Gobelsburg Grüner Veltliner Tradition 2007 kr 279
Denne har jeg kun smakt en gang, i en tidligere årgang, men det frister til gjentakelse, og det ville vært interessant å følge den over tid.

Av andre produsenter jeg har erfaring med er Nikolaihof en av de som peker seg ut, men her har prisene øket betraktelig i det siste. For Federspiel, hakket under Smaragd, krever de nå ca. 280 kroner i utsalg her i Norge.

Lengre ned på listen har vi for eksempel:
Domäne Wachau Riesling Singerriedel Smaragd 2009 kr. 220 og
Domäne Wachau Riesling Achleiten Smaragd 2009 til samme pris.
Det burde være flotte viner, men med alkohol på 14% lurer jeg litt på om balansen blir ivaretatt. 2009 var en vanskelig årgang, men flere rapporterer om noen flotte viner - og noen i den andre enden.

Før jeg avslutter bør jeg også nevne noen andre spesialiteter herfra. Jeg kan trygt anbefale en dessertvin:

Grüner Veltliner Eiswein 2008 (Allram) kr. 225 (for halvflaske)
Jeg har et smaksnotat på denne fra sist vår, og vi brukte denne på en "mat og vin-aften" i Vitis i november. Etter den opplevelsen bestilte jeg en kasse. "Dessertvin i min tid", tenkte jeg da.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...