fredag 7. mai 2010

SN: Tyske viner i anledning Berlin


I går kveld ledet jeg en smaking av tre tyske viner i anledning lanseringen av Knut Hoems bok på Spartacus forlag: Berlin. (se også bildet). Evenementet foregikk på Studia i Studentsenteret her i Bergen.

Jeg hadde plukket ut tre viner (som ble til fire). Dessverre var jeg ganske forkjølet, og glassene på en slik masse-smaking (ca. 60 personer tilstede) var heller ikke optimale (burde tatt med mine egne!), men noen inntrykk ble det jo.

Riesling Trocken 2009 (Leitz) kr 112
Antakelig den tørre rieslingen som selger best i Norge, og Norge er jo produsentens største eksportmarked. Nå har dette blitt en helt egenprodusert vin, og den er god. Ingen tvil om det. Sitrus og kjølig fruktighet. God lengde. 8,8g/l restsukker - og det trenger den for å matche syren.

Silvaner Ipfhöfer Julius-Echter-Berg Grosses Gewächs 2008 (Juliusspital) (Franken) kr. 190
Navnet på denne vinen kunne de jo bruke som test på at kundene på polet er edru: klarer du å uttale dette uten å komme på villstrå er du edru nok til å kjøpe varer på polet. På den annen side: da ville vel omsetningen gått kraftig ned!

Karakteristisk flaske, den EU-beskyttede Bocksbeutel, rommer denne vinen på 14% alkohol og knasende tørre 1,6 g/l restsukker. Fränkisch trocken. Krydret og fyldig, bærer alkoholen svært bra. Lang avslutning. Et skikkelig hyggelig bekjentskap dette. Nå forstår jeg hvorfor mange sammenligner disse vinene med Chablis.

Forster Ungeheuer Grosses Gewächs 2007 (von Buhl) kr. 245
Er og forblir et av de beste kjøpene av tysk kvalitetsvin på polet. Bismarcks uttalelse om at "Dieses Ungeheuer schmäckt Mir ungeheuer" er fremdeles gyldig. Nydelig vin!

Forster Kirchenstück 2001 (von Buhl) kr. 550
Jeg fikk svingt pisken over forsamlingen denne kvelden: er dere klar over at det kanskje nest beste utvalget av tysk kvalitetsvin finnes her i Bergen? Det lå for det meste og samlet støv på Valken en måned, men fordelen er at nå kan vi gå dit og få strålende vin når som helst.

Denne vinen var et solid nivå over selv Ungeheuer. Litt petroleum, men for en fylde, stramhet og lengde. Den utviklet seg i glasset så lenge jeg hadde den. Dette er regnet som produsentens beste vinmark, og det var det ikke vanskelig å legge merke til. Se også min omtale av samme vin i 2008-årgangen her på bloggen.

På søndag skal jeg lede en smaking i Vitis med 23 viner fra Pfalz. Det gleder jeg meg virkelig til! (De som ønsker medlemskap i Vitis kan finne ut hvordan de kan bli med ved å finne fram på siden).

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...