tirsdag 26. januar 2010

Et liv etter industridøden for SAAB?


Jeg bør vel ta et jafs humble pie: i et år nå, og flere ganger, har jeg forutsett SAABs endeligt. Men i dag kom nyheten om at avtalen mellom GM og Spyker er i boks, og at sistnevnte kjøper SAAB av førstnevnte for 300 millioner Euro. SAAB fortsetter i alle fall som SAAB Spyker (eller var det Spyker SAAB?).

Men før jeg setter til livs hele bakverket: kan noen forklare meg hvordan Spyker kan tjene penger på dette, og utvikle SAAB som merke? De siste 20 årene tjente SAAB penger i ett av dem. Og det til tross for at de kunne presse prisen hos underleverandørene ved å tilhøre GM: verdens største (og senere nest største) bilprodusent. Hvem vil tilby gode priser til Spyker? Det første som skjer er at kostnadsbasen til SAAB går opp med minst 20% - i den grad leverandørene tør levere til et så ubeskrevet blad.

Er all PR god PR? Jeg tror ikke det. SAABs gode navn og rykte er ødelagt, og det er lenge - SVÆRT lenge - siden merket var innovativt eller spesielt på noen måte. Den nye SAAB 9-5 er bare en dyrere måte å kjøpe seg en Opel Insignia.

Men det er selvsagt mulig at Spyker har en genial forretningsplan. I så fall går den mest sannsynlig ut på å selge teknologien til kjøpere i Russland eller østen til mer enn de kjøpte den for - men det er rart om ikke GM har lagt inn klausuler som forhindrer det. I alle fall vil det overraske stort om dette er noe annet enn en utsettelse av det uunngåelige. Vil SAAB gå med overskudd og utvikle nye modeller etter de nåværende? Jeg tar imot veddemål nå.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...