fredag 10. juli 2009

Litt av hvert fra The Midlands


I dag ble Robert Plant utnevnt til "Commander of the British Empire" i en seremoni ved Buckingham Palace. For min egen del har jeg moderat respekt for den type ting, men det er morsomt a merke seg at han na har hoyere rank enn sin gamle kollega Jimmy Page, som bare er OBE (Officer of the British Empire). Som lenken viser har Plant, som har brukt samme kiropraktor som meg, en utpreget britisk sans for humor. Sjelden a se slikt i den norske offentligheten. Plant er fra the Midlands, fodt i West Bromwich og oppvokst i Halesowen. Na bor han visst i narheten av Kidderminster. Av de to andre i Led Zep var bare John Bonham midlander, fra Redditch. Men han bodde i Worcestershire.

Led Zeppelin fodte mange kopier, men etter min mening har det ikke vart noen som har kommet dem til taneglene en gang. De har bare blitt pinlige og latterlige, og kjennes under fellesbetegnelsen Heavy Metal. Etter min mening var det kun Led Zeppelin og Deep Purple som var noe a samle pa.

Kanskje er det slik med vin ogsa? Kanskje det bare er Burgund som kan lage skikkelig Pinot Noir? I kveld smakte vi Welcombe Hills Vineyard Pinot Noir 2005. Vinmarken ligger i Warwickshre, midt mellom Warwick og Stratford-Upon-Avon. Jeg har min PhD fra University of Warwick, og bodde i Coventry, Kenilworth (mest) og Leamington Spa. Pa sett og vis blir dette derfor MIN regional wine.

Sa var denne vinen noe a samle pa? Vinstokkene er unge - de ble plantet i 2001 - og produsentene har ingen erfaring. Etter forholdene ma denne vinen pa 11,5% kunne sies a vare vellykket. Den har utviklet seg fort (men jeg vet lite om hvordan den har vart lagret), og den "synger" ikke. Men den er grei, lett og faktisk ganske god (men dyr). Svakt preg av kirsebar, og lite merbar eik. Litt av en bragd a lage drikkendes Pinot Noir i Warwickshire.

Ingen grunn til at de skal skjelve i buksene i Burgund, men den er langt lettere a fordoye enn de fleste Heavy Metal band.

(Neste innlegg kommer trolig ikke for 20 juli. Tidligst.)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Enig med deg i at Purple og Zep er svingode, men har du ikke hørt om Van Halen, Black Sabbath (glem galningen Ozzy) og Guns n' Roses? Er de også bullshit???

Ole Martin Skilleås sa...

Du kunne lagt til Spinal Tap, Anonym, for det er samme greia. Forskjellen på parodi og "the real thing" er pinlig liten i denne genren.

Litt mer seriøst: jeg er ingen ekspert på genren, men det har sin enkle grunn i at alt utenom Led Zep og (en del) Deep Purple som jeg HAR hørt har sugd som et svart hull.

MEN: du har sikkert rett i at de du nevner er et hakk bedre enn resten.

Stig sa...

En stor forglemmelse; våre venner i The Kinks! For å sitere Dave (Davies): "It wasn't called heavy metal when I invented it!"

Ole Martin Skilleås sa...

Hvis Kinks er med i begrepets omfang, blir det i overkant stort. Uansett hva den store Dave Davies har uttalt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...