søndag 16. juni 2024

Kurs i ungarsk


Her har vi en valgplakat i Budapest. Bildet tok jeg 13. mai, og det var det lange etternavnet jeg bet meg merke i. Ungarsk er et agglutinerende språk, der man gjerne hekter stavelser på ord for å danne en ny mening. Min lokale guide kunne oversette etternavnet, og vi tar det bakfra:

"Yi" er et vanlig suffiks på ungarske etternavn, og det betyr "fra." 

"Völg" betyr "dal," så denne kandidatens etternavn betyr at han er fra en dal, eller "von ???tal" på tysk.

"György" er den ungarske versjonen av "Georg." En av de mer kjente ungarske Georg-ene er György Lukács

"Szent" er ungarsk for "sankt.

Så denne kandiaten i valget 9. juni er altså Peter fra Sankt-Georgdalen. Hva han står for aner jeg ikke. Han ser grei ut, så jeg håper han ikke stiller for Fidesz - Orbans parti. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...