tirsdag 18. juni 2024

Tre strålende toscanere


Dette var tre rødviner fra Toscana som slo ut helt i toppen av stjernehimmelen min. På en av dem, Fontalloro 2018, noterte jeg til og med "+" etter de fem. Den har jeg kjøpt til egen kjeller, og til eget forbruk i ikke så fjern fremtid. Prisen er høy, men den forsvarer prisen med god margin. (Bildet er mitt.)

Mørk og dyp farge. Duft av mørke bær. Bløt og fruktig i munnen, med en saftig og fast fruktighet. Godt grep, på en behagelig måte. Høy kvalitet til prisen. Halvt om halvt Sangiovese og Cabernet Sauvignon. Lenken går til 2010-årgangen, men jeg smakte 2013 som er på vei inn i hyllene. Vinen er kategori 6, og derfor å finne på de større polene. ★★★★★

Klassisk og nydelig duft. Fruktig i munnen, men kanskje også et blaff med alkohol? Perfekt balansert. Heftig grep i munnen, men ikke på noe vis brutalt. Svært lang ettersmak. 100% Brunello, som er en klone av Sangiovese. Denne vinen er, som den over, inne på alle større pol; kategori 6 og over. ★★★★★

Her sviktet analytikken i mitt smaksnotat, og superlativene tok over: Helt fabelaktig fin vin. Perfekt balanse og helt nydelig. Frisk, balansert, begynnende modning og herlig bærpreg. Må kjøpes! Også denne er kategori 6, og kan ellers bestilles. 100% Sangiovese, og druene kommer fra både Chianti Classico og Chianti Colli Senesi, så derfor er den IGT Toscana. Druene er håndplukket i to omganger, og etter gjæring på stål får den et lengre opphold på brukte franske eikefat★★★★★

★★★★★ TOPP KJØP

★★★★ GODT KJØP

★★★ GREIT KJØP

★★ UNDER PARI

 LIGG UNNA



Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...