søndag 24. september 2023

Kjellerviner i september - del 1


2008 Lanson Champagne Gold Label Brut

Litt dybde i fargen, men lysere enn årene skulle tyde på. Duften går i retning epler, glassepler og litt sitron. I munnen er den intens, med en solid fruktkjerne og lang ettersmak. Høy kvalitet, og en meget lovende start på måltidet. Dette var min siste flaske, og syren har blitt litt for prominent med alderen til at den kan komme over terskelen til "enestående." (Bildet: Fra et selskap hos meg 9.9 der denne og de fire neste vinene fra min kjeller figurerte.)

88/100

2010 Prager Riesling Smaragd Achleiten

Gyllen på farge, noe dypere i spekteret enn en giftering. Rik på duft, med både sitrus og mer eksotiske elementer som mango. Frisk og spenstig i munnen, men med en harmonisk mellomtone av fylde som gir en fin spenning i vinen. Meget god lengde, og på mange vis flytende harmoni. Den forrige flasken min hadde litt røff syre, men her har den funnet sin plass i den totale harmonien. Jeg slår til med "enestående."

90/100

2016 Domaine Huët Vouvray Sec Le Mont

Dyp gyllen på farge. Mistenkelig dyp gyllen. På duft er det også epleskall/epleskrott, men ikke bare. Her er det også lanolin og litt sitrus. I munnen har den absolutt frukt og fylde, og det er ikke noe bittert drag i ettersmaken som prematurt oksiderte viner har. Men vinen er bare syv år, og disse skal holde godt mye lengre enn dette. Likevel, dette minner mest om "matur-" heller enn "prematur" oksidering - ikke minst siden frukten består. Likevel, jeg kan ikke strekke meg mer enn til å bedømme den som "god." Jeg er virkelig spent på den neste flasken. 

PS - Slanten neste dag, og dagen deretter, var forbilledlig fruktig og fyldig, men uten å miste epleskrottduften. Dette er jo en utfordring for om man skal bedømme viner ut fra sin lokale sjanger, eller ut fra den mer generelle hvitvinskategorien. Ut fra den lokale (tørr Loire Chenin Blanc) så var dette et forventningsbrudd som må "straffes."

82/100

2010 Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape

Mørk på farge, og mørke bær også på nesen. Et lite innslag av mint. Solid, juicy med god intensitet og lengde. Utvikler seg godt i glasset. Utmerket vin som nok vil holde i mange år. Ingen hast med neste flaske. 

89/100

Landerer Oberrotweiler Kirchberg Syrah 2020 kr 435

Som de fleste av vinene over ble også denne severtr blindt. Det var ikke enkelt, for kategorien "Baden Syrah" er det få smakere som benytter seg av når de forsøker å plassere denne. Noen var innom Nord-Rhône, som jo er relevant. Andre var over det meste av Frankrike, Spania, Italia og Portugal. Hva jeg selv hadde gjettet er litt uklart, men trolig noe i retning Languedoc eller en særlig fruktig Loire Cabernet Franc. Vinen har en fin duft av syrlige, mørke bær. I munnen er det en solid fruktkjerne, og godt over middels intensitet og lengde. Saftig, solid, og noe å smatte på. God nå, men tåler også minst ti-femten år i kjelleren tipper jeg. Prisen er så høy at man kanskje kvir seg, men dette var virkelig bra. 

88/100

Alle disse vinene ble smakt samme kveld hos meg, og vinene på bildet var også alle med på smakingen (med middag). Alle vinene på bildet var svært gode, men Roulot Meursault-Perrières 2001 var virkelig enestående. Ch. Montrose 1986 og Volnay 1er Clos de la Cave des Ducs 2009 var også på optimum denne kvelden.

THE 100-POINT RATING SCALE

Helt ekstraordinær (96-100 points)

Enestående (90-95)

Meget god til utmerket (85-89)

God (80-84)

På det jevne (75-79)

Under pari (70-74)

Ligg unna (50-70)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...