Det følgende var mitt manus for en innledning på oppstartsmøtet for ExPhil ved UiB nå i august. Bakgrunnen er selvsagt erfaringer vi har gjort i pandemien, og om noen av de verktøy vi har brukt også bør brukes når pandemien ikke lenger tvinger oss til det. (Jeg brukte ikke manuset, så det jeg sa hadde nok noen avvik fra hva som står her.)
Innledning
Vi sto i gangen i tredje etasje, med forskriftsmessig
avstand, og noen stilte spørsmålet om hva som ville endre seg permanent etter
pandemien. Da hørte jeg plutselig meg selv si, spontant og kategorisk: «Jeg kommer aldri til å veilede en eneste student på kontoret igjen!»
Jeg ble veldig overrasket. Verken spontant eller
kategorisk er favorittøvelser for en tvisynt trønder, så jeg ble nysgjerrig
på hvor dette kom fra. Jeg tror jeg har et svar, som jeg vil komme tilbake til,
men først vil jeg si litt om veiledning høsten 2021, før jeg går over på PPP - postpandemisk pedagogikk (og litt logistikk).
Høsten 2021
Nå ser vi også at selv om pandemien ikke er over synes
forbindelsen mellom covid19 og intensiven og det som verre er, å være
brutt. Men fullvaksinering er ingen mirakelkur. En venn var fullvaksinert,
frisk og i god form, men fikk covid19. Drøye to uker med kraftig sykdom fulgte
(‘this ain’t no flu!’), og en drøy måned etter friskmelding er han fortsatt ute av
stand til å leve helt som normalt. Slapp, og tåler ikke anstrengelser.
For min del har jeg ingen interesse av å dra med meg 50 studenter etter tur inn
på et kontor i tre kvarter for å se hva som skjer på virusfronten. For
å endre oppfatning om det, måtte det å veilede på Zoom være et klart
dårligere alternativ enn å gjøre det ansikt til ansikt – eller ansiktsmaske
til ansiktsmaske. Og det er det ikke, mener jeg.
Post-pandemisk pedagogikk (PPP)
La meg rydde en mulig misforståelse av vegen først. Jeg
har ingen studentfobi. Tvert om. Selv ExPhil studenter med tvilsom motivasjon
synes jeg det er stas å bli kjent med, men det lar seg gjøre også på Zoom.
Dertil er logistikken en positiv faktor. Det å kun ha en tid å forholde
seg til, heller enn både tid og sted, er en lettelse for både veileder
og student. Det å ikke finne fram, å føle seg litt pjusk og å bli for sen til
bussen spiller ingen rolle for digital veiledning. Selvsagt kan data-utfordringer
dra i motsatt retning, men denne faktoren er, tror jeg, betydelig mindre nå enn
den var for ett og et halvt år siden. Dessuten er det en stor fordel å kunne forholde seg til en delt tekst på en skjerm – som vi kan på
Zoom.
Men selv dette kan ikke forklare mitt midlertidige
anfall av spontanitet der ute i gangen i tredje etasje.
Postpandemisk Pedagogikk
For å spole fort fram til det jeg tror tok meg ut av
min vante personlighet et øyeblikk, så var det «opplevd kontakt med studentene.»
Studenter som jeg ellers opplevde som stille og
forsiktige var betydelig mer aktive og frittalende på skjerm enn jeg har
opplevd samme kategori studenter på kontoret. Ofte er det disse vi sliter med å
nå gjennom til. Vi tenker kanskje på det å samhandle via skjerm som distanserende
og fremmedgjørende, men det har flere sider og noen av dem positive.
Jeg tror vi ofte overser hvor intimiderende det
kan være for en fersk student å stille på noens kontor med utkast i
hånden for å bli frittet ut og (tenker studenten) stilt til veggs. Selv om vi
er vennligheten selv, er det noe i situasjonen som vi gjerne overser – tror
jeg. Vi er autoritetspersoner, og distansen som det digitale utgjør, det å
kunne være i sitt foretrukne miljø under veiledningen kanskje(?), senker
spenningen.
Men det er likevel ingen garantert suksessformel.
Formatet har sine innebygde begrensninger, og det er viktig å huske på de
rådene man får når man skal spille inn undervisningsvideoer: Se i kamera, vær
livlig – overdriv gjerne bevegelser, osv. Det gjelder å nå gjennom den lille
åpningen der fremme og ut til studenten.
Kanskje denne hindringen gjør at man engasjerer seg noe
mer i det å få kontakt også?
Avslutning
Spontaniteten er et for lengst overstått stadium for
meg, men selv etter gjennomtenkning vil jeg nok foretrekke å veilede
ExPhil på Zoom også i den postpandemiske pedagogikken. Men uansett digitalt
eller ansikt til ansikt, den avgjørende faktoren for suksess er hvordan vi
veileder og ikke bare mediet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar