torsdag 14. januar 2016

Berge Furre 1937-2016

11. januar døde Berge Furre 78 år gammel. Hans ledertid i SV (1976-1983) omfattet hele min aktive periode i partiet (1977-1982), og han kjente meg faktisk igjen på Karl Johan. Skjeløyd og med en ikke så lite distré fremtoning, regnet jeg det som et tegn på at jeg "var noen" i SV på den tiden. Vi hadde pratet sammen både i Namsos og på landsmøtet i SV, men jeg hadde ikke ventet at han kjente meg igjen.

For litt over syv år siden omtalte jeg Furre på bloggen. Da skrev jeg blant annet at han hadde "en solid, argumenterende og intellektuell stil." Dette likte jeg godt, og det liker jeg fremdeles. Våre politiske ståsted fjernet seg en god del fra hverandre, men jeg var like imponert over hans måte å argumentere politisk på. Den akademiske historikeren var en del av hans væremåte, og ikke en stil han la av seg som politiker. Han holdt fast på sine prinsipper, og likte ikke det lettvinte og overfladiske.

Relevante lenker for SV og jeg: del IV, del V og del VI i serien Politikk og personlighet.


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...