søndag 11. november 2012

Katharina Mowinckels viner


Katharina Mowinckel kommer fra Bergen, og har slått seg til i Bergerac i Frankrike som vinbonde. Etter det hun sier er det livsstilen som lokker - og den omfatter ikke mye latskap.

Jeg pratet lenge med henne, og smakte alle vinene hennes, denne dagen i Grieghallen. Et tidligere innlegg med en av hennes viner er her.

Cuvée K Blanc 2009 kr. 135
Denne vinen finner man på mange pol i Bergensområdet, men ellers får man bare bestille den. Når det gjelder druetypene stoler jeg mer på produsenten enn på Vinmonopolet, og hun sier det er 80% Sauvignon Blanc og 20% Semillon - en ganske typisk bordeaux-blanding på den hvite siden med andre ord. På nesen er den morsom: det er vekselvis de to druetypene som komme i fokus, som om man skulle ha en olfaktorisk versjon av Jastrows hare/and tegning. Når den kommer i munnen er det ananas som kommer i fokus. Man merker litt syre, men det er en varm årgang som drikker bra nå.

Château K Blanc 2010 kr. 160
Jeg smakte denne årgangen, mens det er 2011 som er inne på polet nå. Hun ville gjerne vise frem 2010 siden mange hadde levert den tilbake grunnet bunnfall. Det er jo noe stort tull, så klar, men jeg er glad for å ha fått sjansen til å få med meg denne årgangen. Dette er en fabelaktig vin, en rik og fast og seriøs matvin. Skulle gjerne hatt et par flasker å gjemme bort noen år. 30% hver av Sauvignon Blanc, Semillon og Sauvignon Gris. Slumpen på 10% er det Muscadelle som står for.

Château K Blanc 2011 kr. 160
Denne er mer klassisk og kjølig i stilen enn årgangen før (se over). Trenger noe tid på å gå seg til, tror jeg. 75% Sémillon, 15% Muscadelle og 10% Sauvignon Blanc.
her fikk jeg en rettelse fra min leser i Bergerac som skriver: "En liten rettelse ( som jeg også håper å få gjort hos polet ) : Cht K Blanc 2011 har samme drueblanding som 2010 med 30 % Sauv. Blanc, 30 % Sauv. Gris, 30 % Semmillon og 10 % Muscadelle"
Cuvée K Rouge 2011 kr. 135
Også her er det flest Bergenspol som står for leveransene, men også noen i andre deler av landet. Min egen erfaring er at dette er en vin som står seg svært godt til reinsdyrkjøtt i ulike varianter. Fruktig og frisk, fra en flott årgang på denne kanten, med tyttebær og en struktor som står seg godt til vilt. Med litt tid i glasset kommer det tydelige toner av toffee. 90% Merlot og resten Cabernet Sauvignon.

Château K Rouge 2011 kr. 190
Her er det 5% mer av Cabernet Sauvignon enn i vinen over, men det er en "helt annen vin", for å si det slik. Mer struktur, fastere i ettersmaken, kunne ha godt av noen få år i kjelleren. Kunne greit passere som ung bordeaux.

Ch. K. Saussignac 2009 kr. 215
Den morsomste vinen kommer til slutt - desserten. Her er det 100% Semillon som gjelder, med restsukker på 137g/l. Smaksprofil med marsipan og appelsin - men kanskje er syren litt lav? Det hevdes med styrke at den er perfekt til karamellpudding, og det kan jeg tro!

Internetsiden hennes er også vel verdt å besøke!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...