tirsdag 13. september 2011

28% - Mennesker og ikke millioner

Jeg må kommentere valget litt også, ikke bare kose meg over resultatet.

Min innsats denne gangen var relativt moderat i forhold til andre valg. 500 postkasser og halvannen time på stand med blant andre Monica Mæland og Erna Solberg. Bare kos, med andre ord (og litt namedropping på bloggen).

Da jeg gikk aktivt med i Høyre i 1995 var det blant annet for å sørge for alternativ til Arbeiderpartiet i norsk politikk. På den tiden fortonte det seg som om Arbeiderpartiet var dømt til å styre uansett, og det var heller ikke bra for det norske demokratiet. En annen vurdering som jeg delte med alle som ville høre på meg, var at Høyre måtte kommunisere bedre med velgerne. Høyre må fremfor alt huske at partiet blir vurdert som de velståendes parti. Mange som ellers sympatiserer med politikken har en kneik å overstige for å stemme på partiet, og alt som kan bekrefte fordommene vil skremme bort mange velgere og dømme partiet til 14% på landsplan. Dette (og mere til) tok jeg etter valget i 1997 opp på tomannshånd med Trude Drevland som da var leder i Bergen Høyre.

Da vi gikk til valg med slagordet "Mer igjen for pengene" advarte jeg mot hvordan dette skulle oppfattes - kalkulatorpartiet slår til igjen. Da vi oppsumerte et valg der Unge Høyre profilerte seg med "Lov å lykkes" påpekte jeg fra talerstolen i Bergen Høyres representantskap at dette ble oppfattet som de vellykkedes selvrettferdighet. Hvis vi i stedet hadde sagt "Lov å lykkes for alle" ville vi også lykkes. Nå ble det "Muligheter for alle" i stedet, og det er minst like bra.

Selvsagt er verken retorikken eller den politiske retningen min fortjeneste, men jeg legger jo merke til at også lille jeg blir hørt av ledende politikere. Jeg vil bare uttrykke dyp tilfredshet med partiets retoriske linje - "mennesker, ikke millioner" og "muligheter for alle" - og rollen som samlingspunkt for opposisjonen. Det siste kommer både av økt styrke for partiet og Ernas pålitelige lederskap.

I Bergen er det tredje valgseier på rad, med hele 35%!, og det er ikke minst Monicas fortjeneste. Som Erna på landsplan nyter Monica velfortjent og bred tillit i Bergen langt utenom Høyres kjernevelgere. Mye av Høyres styrke her dreier seg også om "mennesker, ikke millioner". Fellesforbundets millioner og åkre av røde roser klarer ikke å rokke ved velfortjent tillit.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...