tirsdag 11. mars 2008

Bibelen - en bokanmeldelse

Det er sjelden jeg leser en bok jeg bestemmer meg for å lese om igjen før jeg har kommet halvveis. Det er tilfelle med Karen Armstrongs The Bible: a Biography. Enten man tror på Gud eller ikke, vi som leser norsk har et forhold til bibelen. Den er grunnlaget for den antakelig største religionen i verden, og som har påvirket tenkemåtene til selv de som tar aktivt avstand fra kristendommen. Denne boka forteller hvordan den ble til, og hvordan den har virket og har blitt forstått. Det er lenge siden jeg har lest en bok som til de grader har fått meg til å se sammenhenger jeg ikke har visst om, eller bare vagt hatt en anelse om.

Den Hebraiske bibelen, eller det gamle testamente, hadde to hovedkilder, der Gud kalles henholdsvis Elohim og Yahweh. Videre får vi et innblikk i jødenes kultur og historie, og det som står klarest for meg hittil er at det er de historiske hendelsene som to ganger ødela templet i Jerusalem som har skapt minst to bok-religioner. Når kultens sentrum ble ødelagt, fikk også tekstene en annen betydning og ble i seg selv hellige. De mekanismene som ligger til grunn for tekstfortolkning kjenner jeg en del fra før gjennom mitt faglige virke, men det er greit å få det repetert (mange vil finne mye av interesse i Frank Kermodes The Genesis of Secrecy også).

Endelig fikk jeg en forklaring på anti-semittismen i det nye testamente, og også hvorfor den hermetiske og brutale Johannes' Åpenbaring er en bok i Bibelen.

Kristen eller hedning, jøde eller greker: alle med noen som helst interesse utenfor sport og kjendiser vil finne denne boken utrolig interessant.