onsdag 30. april 2014

Kjellerviner i april

2005 Lequin-Colin Chassagne-Montrachet 1er Cru Les Caillerets
Flott vin! Dyp gyllen som seg hør og bør en vin som snart er ti år. Dufter sitrus og litt allehånde, noe røyk, men det som kjennetegner den er en intensitet som varer gjennom ettersmaken. Den er frisk men samtidig fyldig. Jeg har smakt bedre Chassagne - men ikke til en slik pris. Dette er mer enn godt nok. Kjøpt i 2007 for 290 kroner.

2012 Weingut Ökonomierat Rebholz Muskateller Trocken
Nesen er svært floral med elderflower (litt usikker på hva det er på norsk). Duften er søtlig og intens med en undertone av druer (!). I munnen er vinen litt perlende - i alle fall i starten - men tørr og klar. Ettersmaken er lang og sylig. (Jeg betalte 226 kr. på spesialslippet 3. april, så den har bare såvidt vært innom kjelleren.)

Muskateller, Muscat, Muscat Ottonel, Gelber Muskateller osv. (den har ikke mindre enn 280 synonym) er en svært vanskelig drue å dyrke, og det er nok en årsak til at det er så lite av den å få kjøpt. Publikum vet heller ikke hva de får siden de ikke har noe kjennskap til den, så produksjonen blir liten og kjøperne en eksklusiv liten gruppe. Som jeg nå gjerne slutter meg til.

2006 Renato Ratti Barolo Marcenasco
Tett og mørk, og det dekker på mange vis smaksbildet også. Kirsebær, hint av tjære og jord. Syrlig, fruktig og lang. Velintegrerte tanniner. Ypperlig matvin som sikkert holder i flere år til.

2001 Domaine de Chevalier
Denne rødvinen var mørk, og tilbakeholden på nesen. Dekantert i en times tid. I munnen var den lapp. Det kom seg ørlite med tiden, men jeg holder en knapp på at vi her har med snikkork å gjøre. Lave nivåer av 2,4,6-tricoloranisol som ikke får vinen til å stinke av våt papp, men heller være en meget redusert utgave av seg selv. Stor skuff.

2012 Georg Mosbacher Kalkstein Riesling Trocken (kr. 225)
Kjøpt på Tysklandsslippet tidlig i måneden. Sitrus og kalk dufter det, og jeg er som en av Pavlovs hunder når jeg setter nesen nedi denne. Munnen renner over nesten. Klar, rettlinjet og lekker. Svært så apetittvekkende. GGene til Mosbacher lar jeg få noen år i kjelleren, men denne utgaven er det vanskelig å hode seg unna i mer enn noen uker.

3 kommentarer:

Håvard sa...

Hei Ole Martin. Eg hadde Domaine de Chevalier 2001 tidligare i vår saman med nokre vinvener, og alle var svært begeistra for denne vinen. Mykje god frukt, noko mogning og ein balansert vin. Ser ut som det er noko muffens med flaska di.
Har hatt 2002 også ved eit par høve, og den også infridde. Flott vin i ein vanskelig årgang.

vingrisen sa...

2012 Weingut Ökonomierat Rebholz Muskateller Trocken.

Elderflower er på norsk Hyll - eller Hylleblomst om du vil.

Ole Martin Skilleås sa...

Takk for informasjon begge to! Det siste hadde jeg nok kommet på om jeg hadde tenkt meg om eller slått det opp, men takk likevel.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...