torsdag 31. mai 2007

Kanon - The Rolling Stones


Etter at Kanon-debatten har blomstret i media nettopp, tar jeg på meg ansvaret for å publisere den endelige fasiten over kvaliteten til albumene til The Rolling Stones. Dette er noe jeg har greie på, men emnet tillater ikke den type presisjon som en 1-20 posisjonering åpner for. De ligger i litt ulike skikt, fra fantastisk til elendig.


- å bruke en fingradert poengskala har lite for seg, mener jeg. Men en kan dele dem inn i ulike divisjoner, omtrent som i fotball, eller klassifisere dem etter den alfabetiske karakterskalaen vi nå bruker på universiteter og høyskoler. Etter beste evne er de også arrangert etter mine preferanser, men dette er nok mest presist på toppen og på bunnen av rangeringen.
- Jeg rangerer bare de Britiske utgivelsene av studioalbum.


Eliteserien (A) (Absolutt fabelaktig)

Sticky Fingers (April 1971)
Let it Bleed (Desember 1969)
Aftermath (April 1966)
It's Only Rock and Roll (Oktober 1974)
Some Girls (Juni 1978)
Exile on Main Street (Mai 1972)
Voodoo Lounge (Juli 1994)
Beggars Banquet (Desember 1968)

1. Divisjon (B) (Bra!)

Tattoo You (August 1981)
Steel Wheels (August 1989)
Out of Our Heads (September 1965)
No. 2 (Januar 1965)
A Bigger Bang (August 2005)

2. Divisjon (C) (Circa midt på treet)

Goat's Head Soup (August 1973)
The Rolling Stones (April 1964)
Bridges to Babylon (September 1997)
Black and Blue (April 1976)

3. Divisjon (D-E) (Dårlig til Elendig)

Between the Buttons (Januar 1967)
Dirty Work (Mars 1986)
Undercover (November 1983)
Their Satanic Majesties Request (Desember 1967)
Emotional Resque (Juni 1980)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...