Jeg ble født søtten år etter andre verdenskrig, og vokste opp med voksne som hadde opplevd den og som stadig vekk kom tilbake til disse årene med krig og okkupasjon. Filmen her gir reelle bilder av det som skjedde, mens jeg fram til nå har måttet nøye meg med mine egne mentale bilder basert på alt det jeg har hørt.
Namdalen, og særlig Namsos, fikk mer krig enn nesten alle andre områder av landet (med særlig unntak for Narvik) gjennom allierte styrker som ble satt i land og en by som ble totalt ødelagt på Hitlers bursdag 20. april i 1940. (Dobbelklikk for full skjerm)
Denne filmen, basert på opptakene gjort av Kaptein Mallez fra Frankrike, nevner ikke at det ble bombet oppover i Namdalen også. Trolig basert på etterretning om hvor de allierte styrkene befant seg. Også familiegården vår ble bombet, trolig fordi en tropp engelske soldater bodde på gården, men brannbombene (ca. 60-70 i tallet) gjorde ingen skade på grunn av mye snø. Dette og mere til har jeg før omtalt her.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar