fredag 18. oktober 2024

Mer om min mystiske morfar




The plot thickens, som de sier på engelsk, og engelsk er absolutt relevant når det gjelder Karl Lauritz Bolling, f. 18. august 1886 i Trondheim. Han var min morfar, og mor kjente bare til navnet. Hun var 74 da hun - etter at jeg hadde tatt saken - for første gang så et bilde av faren sin. 

Kort fortalt: Heller ikke hans familie visste hvor det hadde blitt av han. Det var først i januar 2020, og via en venns graving på findagrave.com, at vi fant at han lå i en fattigmannsgrav på West Terrace Cemetery i Adelaide, Australia. Mye av det jeg har skrevet finner man på denne lenken, men det viktigste står her

Senere kom det fram at han landet i Sydney to ganger i 1921, og en gang i 1922. Hadde han rømt etter å ha besvangret min mormor i ca. mai 1920, eller hadde han reist uten å ha blitt underrettet om graviditeten. Han døde på Royal Adelaide Hospital på morgenen 23. februar 1948 - hans datters 27. årsdag. 

I går kveld fikk jeg vite at han var å finne i havn i New Zealand i 1908 på en engelsk båt (se bildene over). Det er trolig at det er han, for så mange Carl Bolling var det nok ikke på engelske skip, og i 1910 var han ikke på noen folketelling i Norge. Derfor er det sannsynlig at han seilte også da. 

Det jeg gjerne skulle fått vite var om han seilte utenriks også under første verdenskrig, og om han fikk andre barn enn min mor. Han var virkelig international man of mystery

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...