onsdag 31. juli 2024

Kjellerviner i juli


2014 Domaine Jean-Marc Pillot Chassagne-Montrachet 1er Cru Les Vergers

Den tredje av mine fire flasker kjøpt i 2019 til 630 kroner, noe som den gang og særlig nå framstår som en god pris. Gitt tendensen til prematur oksidering har jeg vært ganske tidlig ute med å drikke disse, men så langt har alt gått bra. Første gang jeg smakte denne, i 2017, hadde den ikke kommet seg over den unge og viltre fasen. I 2020 var den begynt å vise seg fram, men mer som en Puligny eller en Corton. For ett og et halvt år siden begynte den å ligne på den flasken jeg smakte nå i juli 2024. Forsatt meget lys - noe som var påtagelig gitt at den ble drukket rett etter en Chassagne- Montrachet Boudriotte 2008 fra Ramonet, og en Raveneau Chablis La Foret 2008. Ramonet sin vin var mørk som løkskall og hadde fått seg en tydelig oksidativ tone. Her i denne vinen var det få tegn til uheldig aldring. Den var elegant og detaljert, gjennomskinnelig på et vis. En lekker burgunder, men det betyr også at den hadde fylde og harmoni. Helt klart en enestående vin.

91/100

Gauthier Bourgeuil "Les Vingt Lieux Dits" 2020

Mørk farge til å være en vin fra så langt nord. Duft mot syrlige kirsebær og urter. Krisp frukt, frisk men også dyp i smaksbildet. Saftig men likevel fast. Man trenger egentlig ikke så mye bedre vin enn dette. Jeg kjøpte resten av flaskene de hadde på Valken, og angrer ikke et sekund på det. 

89/100


Ole Martins 100-poengskala med beskrivelser*

Helt ekstraordinær (96-100 points)

Enestående (90-95)

Meget god til utmerket (85-89)

God (80-84)

På det jevne (75-79)

Under pari (70-74)

Ligg unna (50-69)

* Parkers skala modifisert for CellarTracker og oversatt av meg

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...