tirsdag 16. januar 2024

Deiss i reprise


I oktober fikk jeg igjen sjansen til å smake noen av de samme vinene fra Marcel Deiss som jeg smakte i april. Det var spennende å sjekke - i dag når jeg skriver dette - hvordan jeg vurderte vinene den gangen. Til min lettelse ser jeg at det var nesten helt likt med april, bortsett fra at Schlossberg denne gangen fikk en stjerne mer. 

Prisen er den samme som i vår, og her er vi på Deiss' village-nivå. Floral duft. Vinøs, fruktig og solid vin med lang ettersmak. Blanding av Riesling, Sylvaner og Pinot Blanc. Jeg kjøpte denne inn til kjelleren også. I mellomtiden hadde jeg til og med vært i Ribeauvillé (bildet over). Noen pol har tatt denne inn. ★★★★★

Her er vi på Deiss' Premier Cru nivå, med navngitt vinmark som er plantet med en god blanding av Riesling, Muscat, Pinot Noir, Pinot Gris og Pinot Beurot. Fruktig, som vinen over, men mer fokusert i smaksbildet og med et svært godt grep i munnen. Særlig velegnet som matvin. Tre pol har skjønt at dette er en vin som må ut til folket. ★★★★★

Alsace har et Grand Cru nivå, så her kan Deiss skrive nivået på etiketten. Denne vinmarken har en plantetetthet på 30.000 planter per hektar. Kraftig, fyldig og intens vin med ganske dyp farge (en del skallkontakt her). Sist mente jeg å merke noe skjemmende oksidasjon, men denne gangen var det alkoholen som skjemte vinen. Den ble for merkbar. Druetypene som inngår er alle Pinot-ene, inklusive Meunier og Noir. ★★★

Schlossberg er jo toppen på kransekaken, noe prisen også reflekterer. En utrolig konsentrasjon i denne vinen, og en flott fylde. Kraft i massevis, men også harmoni. Vinen tåler sikkert 20 år i kjelleren, men kan drikkes med den største fornøyelse allerede i dag. Sist mente jeg at den ikke helt hadde gått seg til, men et halvår har tydeligvis gjort susen. Druene er Riesling og Pinotene Gris og Blanc. Nydelig vin som glatt fortjener alle stjernene tross den stive prisen. ★★★★★

★★★★★ TOPP KJØP

★★★★ GODT KJØP

★★★ GREIT KJØP

★★ UNDER PARI

 LIGG UNNA

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...