Denne artikkelen ble publisert i Vinforum i vår, og jeg publiserer det
her på bloggen stykkevis og delt utover sommeren. Illustrasjon: Aroma Wheel TM (Copyright: Ann C. Noble)
Det er et spørsmål som er viktigere enn hvordan vi
kommer til å skrive om viner i framtiden, og det er hvordan vi bør skrive om
viner. Ikke bare i framtiden, men også nå i dag. Jeg skal vise hvordan dagens
praksis med smaksnotater skiller seg fra fortidens, og også vurdere hvordan den
teknologiske utviklingen kan påvirke smaksnotatene. Bør smaksnotatene bli
stadig mer presise og vitenskaplige? Eller er kanskje den personlige
dimensjonen, som vi søker å undertrykke for å bli mer objektive, kanskje vel så
viktig?
Det synes jo ikke som det er noen problemer med
smaksnotater, akkurat, siden nettet flommer over av dem og etterspørselen er
stor. Jeg får fort høre det dersom jeg ikke har publisert noen notater på
bloggen min på en stund: «har du blitt avholdsmann, eller?». Så det synes jo
ikke å være noe problem verken med tilbud eller etterspørsel, men har vi
egentlig noen nytte av dem? Og hvis vi har nytte av smaksnotater – hva består
egentlig denne nytten i?
Først og fremst, fra skribentens synspunkt, så lar
notatene oss kommunisere hvordan vinen smaker. De fleste av oss som skriver
notater prøver å få med alle inntrykkene fra fargen, det første sniffet, det
andre sniffet, og så videre gjennom alle stadiene i munnen og langt ut i
ettersmaken. Så legger man gjerne på noen ord om struktur og eventuelt potensial.
Også på mottakersiden er det som nevnt også stor
interesse for å lese notater. Det er, av naturlige grunner, tusenvis av viner
vi gjerne skulle smakt, og ganske mange vi lurer på om vi kanskje skal kjøpe,
og et smaksnotat er vel det nærmeste vi kan komme en vin uten å smake den. Selv
viner vi selv har er det interessant å lese notater om, for et evig tilbakevendende
spørsmål er jo om viner vi har i kjelleren er modne. Vi liker å tro at
smaksnotater er liksom-opplevelser, om enn mye svakere og dårligere enn
virkeligheten, men vi liker å tro at notatet beskriver hvordan vinen ville
smake dersom jeg selv smakte den. Akkurat nå.
For å kunne mene noe vesentlig om fremtidens
smaksnotater er det nyttig å minne seg på at dagens smaksnotater ikke er noe
naturfenomen. Smaksnotater er neppe fri for trender og moter, og er etter alt å
dømme påvirket av utviklingen innen vinverdenen så vel som den utstrakte
digitale kommunikasjonen. Det å beskrive vinens ulike smakselementer er faktisk
et ganske nytt fenomen, og begynte først å gripe om seg fra og med Robert Parkers
meget innflytelsesrike inntreden på den offentlige vinscenen. I flere hundre år
var det i følge Harvardprofessoren Steven Shapin vanlig å beskrive vin med bare
fire adjektiv: “sweet, acute, austere, and milde.” På den tiden var det flust
med riktig dårlig vin, så de finere nyansene var vel ikke like viktige. Men
selv i våre dager med en betydelig høyere kvalitet på vinene er det ikke alle
som går inn for de store utbroderingene av vinenes ulike dufter og smaker. Hugh
Johnson, for eksempel, hører til den gamle skole. George Saintsbury er en annen
legendarisk figur som skrev mye om vin, noe av det samlet mellom harde permer,
men som heller ikke brukte mye trykksverte på å beskrive frukter, nøtter,
steiner og annet rart mange mener man kan finne spor av i et vinglass.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar