torsdag 9. mai 2013

Tre hvite og en rød - smaksnotater fra egen kjeller

Montlouis-sur-Loire Clos du Breuil 2009 (François Chidaine)
Denne vinen betalte jeg tilsvarende 105 kroner for på Perardelle i Beaune i 2011. Knallgodt kjøp! Ren og frisk duft av sitrus og noe voks, samt mineraler. Uventet fyldig, med god intensitet og lengde. En flott vin det er vanskelig å la være å drikke. 100% Chenin Blanc - som er fenomenalt drikkevennlig allerede i dag.

Chablis 1er Cru Montmains 2002 (William Fèvre)
Den starter, typisk nok, med sitrus og mineraler - men her er syren dominerende. Mens vinen over var harmonisk, er dette her en hard vin. Den har verken honning eller sjøpreget som modne viner fra Chablis gjerne har, eller skal ha. Denne vinen har vært bedre før. Helt grei - men den minner meg også på hvorfor mitt kjærlighetsforhold til Chablis jevnt over er historie.

Men så tar jeg slanten en dag eller to etterpå. Da har honningtonen kommet, og gjort vinen harmonisk. Da ble det en helt annen opplevelse.

Riesling Rotlack Kabinett Feinherb 2007 (Schloss Johannisberg)
Nå har de sluttet å ta inn disse vinene på Flesland, og det er skikkelig tragisk. Bedre vinkjøp var knapt å oppdrive, og denne årgangen er skjeldent god!

Honning, lime og mineraler på nesen. Fantastisk harmonisk, fyldig og elegant i munnen, og i finishen kommer noen klare toner av aprikoser. Helt fabelaktig, og (selvsagt) min siste flaske av de tre jeg la ned i kjelleren. Sukk!

Château Vieux Bonneau 2005 (Montaigne St-Emilion)
Det er jo litt dristig å drikke selv enklere viner fra denne årgangen allerede nå, men nysgjerrigheten ble for stor. Duften er av mørk og dyp bærfrukt og blyant. Ganske uforløst, og med ganske merkbare tanniner. Noen timer i karafel gjorde ingen merkbar forskjell.

Det haster ikke å ta resten av beholdningen!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...