torsdag 30. mai 2013

Merkevarebygging - hør godt etter!

I et innlegg her på bloggen skrev jeg om merkevarebygging at det var 'the art of selling rubbish to snobs' (litt etter noen - jeg husker ikke hvem - som sa at "marketing is the art of selling rubbish to idiots"). Det er en "kunst" med mange fasetter, og de som driver med slikt gjør rett i å vurdere flere aspekter enn de har vært vant til. Ikke minst er hørselen en viktig sans å stimulere.

Det er Charles Spence ved Oxford Universitys 'Crossmodal Research Laboratory' som har ledet forskningen på dette, men grunnprinsippene var det vel David Hume som først viste frem. Han hevdet i Treatise of Human Nature (som jeg har undervist over i vår) at vi mennesker danner våre oppfatninger på samme måte som dyr, men at vi forsøker å begrunne dem gjennom fornuften.

Reklamebransjen, og markedsførere generelt, forstår mer av hva som får oss til å ta beslutninger enn de fleste andre. Det er jobben deres. Ikke bare er det viktig å stimulere følelsen av å oppnå noe spesielt (rubbish to snobs- aspektet), men det er særlig totaliteten av inntrykkene som utløser kjøpsimpulsen.

Nå har Spence og co vist at det å bygge en merkevare også har mye med lyd og musikk å gjøre. Bilbransjen vet mye om det - blant annet at lyden av døren er avgjørende for "kvalitetsfølelsen". Jeg husker verksmesteren på jobben til far sto og åpnet og lukket døra på fars BMW om igjen og om igjen - og så sukket han henført. (Så en BMW-dør får pryde innlegget).

Forskningen viser at lyd stimulerer, og gir også enhet til markedsføringen på ulike platformer og medier. Men som ellers er det viktig at ulike sanser sammen gir en enhetlig opplevelse.

Siden merkevarebygging generelt dreier seg om å ta mye mer betalt for en vare enn det det koster å lage og selge den, så kan det lønne seg å høre godt etter!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...