Det er ikke ofte 68erne som utgjør kjernen i norsk venstreside stiller sitt relativistiske verdensbilde til skue for alle som vil se, men i Aftenposten kunne vi i går nyte dette synet:
"Som historisk begrep har dannelse vært forankret i en orientering og kjennskap til klassisk litteratur, filosofi og kultur. Vi trenger fortsatt historiske og faglige perspektiver på kunnskap, men vi bør vokte oss for et ideal som diskriminerer gjennom å diktere hva man bør vite noe om, og dermed også hva man ikke bør vite noe om. Slik tenking er elitistisk og lite tidsmessig. For hvordan skal vi kunne legitimere at en samfunnsgruppes preferanser skal ha en mer privilegert kulturell status, og dermed skal kunne påtvinge alle andre sine idealer?" (Tora Åsland, Aftenposten 25. mai 2009).
Ja, det at noen skal diktere hva andre skal kunne noe om er en vederstyggelighet! Alt er jo like bra, og det at noe skal være viktig å kjenne til er jo ikke i tiden. Slik må dette forstås. Tenk det: Statsråden i Kunnskapsdepartementet hevder det er elitistisk og "lite tidsmessig" å foreskrive at noen bør lære seg noe (for eksempel eldre historie) heller enn noe annet (for eksempel kjendisers gjøren og laden).
Siden jeg tilhører en samfunnsgruppe som - tross forsøkene fra venstresiden på å proletarisere oss - fremdeles har en slags priviligert sosial status (professorer på Universitet og Høyskoler) - er jeg vel egentlig ikke meningsberettiget. I alle fall er det helt ut å si noe så lite tidsmessig, men likevel: Jeg mener elever i skolen bør lære seg klassisk litteratur, filosofi og kultur. Jeg mener Bach er viktigere enn Beyonce, og Byron viktigere enn Boyzone. Den periodiske tabellen er viktigere enn strikking. Det er nok elitistisk, og Åsland mener tydeligvis at skolen og samfunnet må vokte seg for å si at dette er viktig å lære. Grøss! Noen kan jo bli støtt.
SV og personer av Åslands støpning har formet norsk skole etter sine idealer, og resultatet er ikke spesielt oppløftende. Respekten for kunnskap har forvitret, og dermed også respekten for det lærerne kan. Slik har også lærerne mistet autoritet. Tross fine ord og formuleringer (som for eksempel "hvileskjæret") stikker likevel verdigrunnlaget til SV og venstresiden tydelig gjennom her: alt er like gyldig. Dermed blir det også likegyldig å kunne noe.
Les gjerne sitatet fra Åsland igjen. Og slikt skal skjøtte kunnskapsdepartementet! Jeg gremmes!!
(PS: jeg møtte Åsland da jeg var aktiv i SV på slutten av 70-tallet. Hun våget å anbefale et norsk universitet over et annet da jeg ba om råd. Håpløst elitistisk!)
"Som historisk begrep har dannelse vært forankret i en orientering og kjennskap til klassisk litteratur, filosofi og kultur. Vi trenger fortsatt historiske og faglige perspektiver på kunnskap, men vi bør vokte oss for et ideal som diskriminerer gjennom å diktere hva man bør vite noe om, og dermed også hva man ikke bør vite noe om. Slik tenking er elitistisk og lite tidsmessig. For hvordan skal vi kunne legitimere at en samfunnsgruppes preferanser skal ha en mer privilegert kulturell status, og dermed skal kunne påtvinge alle andre sine idealer?" (Tora Åsland, Aftenposten 25. mai 2009).
Ja, det at noen skal diktere hva andre skal kunne noe om er en vederstyggelighet! Alt er jo like bra, og det at noe skal være viktig å kjenne til er jo ikke i tiden. Slik må dette forstås. Tenk det: Statsråden i Kunnskapsdepartementet hevder det er elitistisk og "lite tidsmessig" å foreskrive at noen bør lære seg noe (for eksempel eldre historie) heller enn noe annet (for eksempel kjendisers gjøren og laden).
Siden jeg tilhører en samfunnsgruppe som - tross forsøkene fra venstresiden på å proletarisere oss - fremdeles har en slags priviligert sosial status (professorer på Universitet og Høyskoler) - er jeg vel egentlig ikke meningsberettiget. I alle fall er det helt ut å si noe så lite tidsmessig, men likevel: Jeg mener elever i skolen bør lære seg klassisk litteratur, filosofi og kultur. Jeg mener Bach er viktigere enn Beyonce, og Byron viktigere enn Boyzone. Den periodiske tabellen er viktigere enn strikking. Det er nok elitistisk, og Åsland mener tydeligvis at skolen og samfunnet må vokte seg for å si at dette er viktig å lære. Grøss! Noen kan jo bli støtt.
SV og personer av Åslands støpning har formet norsk skole etter sine idealer, og resultatet er ikke spesielt oppløftende. Respekten for kunnskap har forvitret, og dermed også respekten for det lærerne kan. Slik har også lærerne mistet autoritet. Tross fine ord og formuleringer (som for eksempel "hvileskjæret") stikker likevel verdigrunnlaget til SV og venstresiden tydelig gjennom her: alt er like gyldig. Dermed blir det også likegyldig å kunne noe.
Les gjerne sitatet fra Åsland igjen. Og slikt skal skjøtte kunnskapsdepartementet! Jeg gremmes!!
(PS: jeg møtte Åsland da jeg var aktiv i SV på slutten av 70-tallet. Hun våget å anbefale et norsk universitet over et annet da jeg ba om råd. Håpløst elitistisk!)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar