Hva har Sandie Shaw, Martin Gore i Depeche Mode, Sir Alf Ramsey og Dudley Moore felles med motoren i bilen vår? De er alle fra Dagenham helt øst i London.
To be totally Dagenham er engelsk slang for å være gal. På District Line er nemlig Dagenham to stopp etter Barking, og å være barking er i sin tur kortform for å være barking mad.
Dagenham er absolutt arbeiderklasse, og her bygde Ford-konsernet en bilfabrikk på 22.000 pæler i gjørmen ved Thamesen i 1931 og flyttet arbeiderne fra Trafford Park, Manchester på et større antall tog. (Henry Ford er kreditert med utsagnet "You can have any colour you like so long as it's black", men i England ble T-Forden kun laget i blått).
Denne fabrikken produserte ikke bare biler (blant annet Anglia - første bilen jeg kjørte i, og Cortina - kjent fra Life on Mars I) - men også traktorer (som far solgte i perioden ca. 1959-1962). Men senere sluttet Ford å sette sammen personbiler i England. På det meste, i 1953, jobbet 40.000 på fabrikken, mens i dag er det bare 4.000.
I dag er Dagenham-fabrikken Fords diesel-senter, med forskning og utvikling, samt produksjon av dieselmotorer for Ford, Jaguar, Land Rover, Peugeot, Citroën, Mazda og Volvo. I tillegg er det mye støping og stansing, blant annet av karosserideler. Fabrikken går på energien til vindmøller (se bildet) - de første bygget i London. Derfor bildet!
To be totally Dagenham er engelsk slang for å være gal. På District Line er nemlig Dagenham to stopp etter Barking, og å være barking er i sin tur kortform for å være barking mad.
Dagenham er absolutt arbeiderklasse, og her bygde Ford-konsernet en bilfabrikk på 22.000 pæler i gjørmen ved Thamesen i 1931 og flyttet arbeiderne fra Trafford Park, Manchester på et større antall tog. (Henry Ford er kreditert med utsagnet "You can have any colour you like so long as it's black", men i England ble T-Forden kun laget i blått).
Denne fabrikken produserte ikke bare biler (blant annet Anglia - første bilen jeg kjørte i, og Cortina - kjent fra Life on Mars I) - men også traktorer (som far solgte i perioden ca. 1959-1962). Men senere sluttet Ford å sette sammen personbiler i England. På det meste, i 1953, jobbet 40.000 på fabrikken, mens i dag er det bare 4.000.
I dag er Dagenham-fabrikken Fords diesel-senter, med forskning og utvikling, samt produksjon av dieselmotorer for Ford, Jaguar, Land Rover, Peugeot, Citroën, Mazda og Volvo. I tillegg er det mye støping og stansing, blant annet av karosserideler. Fabrikken går på energien til vindmøller (se bildet) - de første bygget i London. Derfor bildet!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar