lørdag 5. april 2008

Waking the Dead


Jeg fikk meg en liten overraskelse da jeg så detektimen fredag. Der sto det: "by Nicholas Blincoe" (se bildet). Han studerte filosofi med meg ved University of Warwick, og fikk sin PhD året etter meg. I 1993. Siden det har han vært forfatter, med flere romaner, krim, og også manus for BBC og Chanel 4. Før Warwick var han involvert med Factory Records i Manchester, der han ga ut en Hip-Hop plate, og med den legendariske Hacienda-klubben. Jeg husker han fra de ukentlige PhD-seminarene der han la ut i sin noe gutturale Lancashire-dialekt om Derrida og andre. Jeg fikk sjelden noe ut av det, men det er klart at mannen har et talent. Men kanskje ikke i filosofi?

Jeg fikk meg også en latter da den eldre etterretningsagenten i episoden het Cyril Barrett. Father Barrett, SJ, var Reader i filosofi ved Warwick. Ire, Jesuitt, alkoholiker og et evig oppkomme av anekdoter. Alle som var ved Warwick har sine Cyril-historier, men han gikk av og forlot Warwick samme år som meg: 1992. Kanskje noen av dem kommer en annen gang, men jeg anbefaler alle å lese denne nekrologen over Father Barrett.

http://www.timesonline.co.uk/tol/comment/obituaries/article995176.ece
- min favoritt-passasje er der han som pensjonist kommer til Oxford og forlanger å registrere seg ved Bodleian Library på Latin. Og det får han.

Om noen kunne ha overbevist meg om Guds eksistens og hans godhet, så var det Father Barrett. Nicks Barrett var av en helt annen art. Like greit det, for den Cyril jeg kjente kunne ikke rommes i en fjernsynsfilm.

2 kommentarer:

Anonym sa...

I am glad you noticed the reference to Cyril. No one in Britain - or Ireland - did.

Ole Martin Skilleås sa...

Who are you? Do I have English readers, too, with a background from the Warwick Philosophy dept.?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...