onsdag 16. januar 2008

Overvekt


I min serie om fordommer har jeg nå kommet til overvekt. Jeg er vel selv mildt overvektig. I fjor og forfjor gikk jeg ned over 15 kilo, og skiftet vektklasse. Det er vanskelig for meg å si med presisjon, men jeg mener å ha opplevd at ukjente reagerer mer positivt på meg nå enn før. Selv om det bare er min fysiske størrelse som er endret. De vesentlige trekk ved min personlighet er ikke endret. Det er det visuelle som er forskjellen.

Jeg tok nettopp testen på https://implicit.harvard.edu/implicit/norway/, som jeg tidligere har anbefalt - men ikke til de som vil beholde selvbildet. Jeg endte opp med at jeg har moderat fordom mot tykke i forhold til tynne - selv om jeg altså er noe overvektig selv - og er således ganske gjennomsnittlig.

Dette styrker min "teori" om at det visuelle overstyrer det meste hjernen ellers foretar seg.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...