tirsdag 15. januar 2008

Bradley effekten?


Jeg har vokst opp med politikk, jeg tenker politikk stadig vekk, jeg er med i et politisk parti, og har vært folkevalgt. Men alt jeg har drevet med i politikken er smått mot valg i USA. Bush må flytte ut om et år, og alle sjeler gleder seg.

I påsken var vi i USA i nesten tre uker, og jeg fulgte tett med på TV. På den tiden hadde vi knapt hørt om Barack Obama i Norge, men på CNN (den versjonen man ser i USA, og som faktisk er svært bra) var det mye stoff om og med han. Jeg hørte han faktisk resonnere og diskutere i lange sekvenser - og jeg ble overbevist. Overbevist om at han ville bli en knakende god president - men at han neppe ville ha sjanser mot Clintons.

Nå er det kanskje et håp? Jeg har prøvd å donere penger til valgkampen hans, men man må være amerikansk statsborger (alternativt "lawfully residident of the USA") for å gjøre det lovlig.

Men jeg lurer på om ikke "the Bradley effect" kan gjøre det umulig likevel. En forskjell på primærvalgene i Iowa og New Hampsire er at de første var Caucuses - valgmøter, mens de i New Hampshire var urnevalg. På de første ser andre hva du stemmer, men ikke på de andre. Obama vant Iowa, men kom som nr. to i New Hampshire - stikk i strid med det alle opinionsmålinger predikerte. Det har skjedd flere ganger før at en svart eller farget kandidat har tapt mot meningsmålingenes prediksjoner - og en av disse var da Tom Bradley (svart) tapte valget til guvernør i California mot en hvit kandidat. Stikk i strid med det meningsmålingene viste (- og valgdagsmålingen, basert på hva folk sier de faktisk har stemt).

Jeg tror rasismen er mye grundigere festet i folk enn sexismen. Den er visuelt betinget, og synet overstyrer så mye annet hjernen vår driver med. Jeg har tidligere gjort oppmerksom på selv-testen man kan gjøre på https://implicit.harvard.edu/implicit/norway/ Det er ikke sikkert man vil bli så glad for resultetet, men kunnskap er makt. I dette tilfelle til å overstyre det man vet er sine egne fordommer.

Disse graderes i "slight", "moderate" og "strong". Basert på mine egne resultater har jeg en "slight" fordom mot svarte, men en "moderate" fordom FOR asiater (og mot hvite). Jeg forstår ikke det siste, men det har nok med det å gjøre at jeg har tatt den amerikanske testen, og at den har en amerikansk vekting som slår "heldig" ut for mine fordommer.

Det er kanskje verdt å nevne at også svarte, generelt, har en "slight" fordom mot svarte.

Men i alle fall: i det lengste håper jeg Obama vinner demokratenes nominasjon, og at han blir USAs 44. president.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...