torsdag 14. juni 2018

Bogdan (Romania)

Bogdan har jeg omtalt før - og da var det rosévinen (se bildet) som fikk omtale. Jeg ble shanghaiet sent på dagen ved polsmakingen i Grieghallen i april, og smakte meg også gjennom vinene under (i et visst hastverk). Som jeg forsto det var det viner oppdaget på ferie, og importselskap etablert for å lansere vinene i Norge. Mulig jeg tar feil, men jeg fornemmet mer entusiasme enn profesjonalitet. Det behøver ikke bety at vinene er dårlige. Slettes ikke. 


Det er et Muscat-preg på nesen (honning og druer!), men vinen er ganske forsiktig på duftfronten. I munnen gjør den mer av seg - et godt grep, som Clive Coates bruker å skrive. 

Denne druen er en pre-phylloxera rumensk og moldovisk type. Sjeldne saker, med andre ord. I duften kan man ane likheter med Pinot Noir, Syrah og Cabernet Franc. I alle fall aromatisk, og i munnen har den god struktur og fremstår som fast. Kanskje den mest interessante av disse vinene fra Bogdan i Romania. Druetypen skal være svært egnet for lagring. 

Dette skal nok være top-cuvéen av disse, men den fremstår i dag som mindre interessant enn vinen over. Duften er mer generell rødvin. Frukten er myk og tilgjengelig, men tanninene tar godt tak i munnens slimhinner og sier klart fra at her behøves noe mer lagring. 


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...