torsdag 21. mars 2024

Barbaresco 2004 - del 3


Hurra! Her har vi første av to flighter der vi kunne kontrastere to produsenter som lager vin fra samme vinmark. Spennende!

Produttori del Barbaresco Barbaresco Riserva Montefico 2004
Lys på fargen. Floral og fruktig duft. Fin frukt også i munnen, med god fasthet. Nesten saftig i stilen, og lekker og elegant. Ypperlig vin. 

Roagna Barbaresco Riserva Montefico 2004
Mer grums i denne vinen, noe som kan skyldes et lite uhell i dekanteringen. Saftig rødfrukt på nesen, og litt gummi/fjøs. Dette er den mest burgunderske av vinene så langt denne kvelden, men også den mest "moderne." Her er det mer frukt og eleganse, men også mer ekstrakt og grovere tanniner. Mer sødme i frukten, og mindre finesse. Jeg fikk med meg slanten hjem, og kunne nyte den med stort velbehag. Jeg hadde ikke hatt noe i mot å ha mye av denne i kjelleren. 

Konklusjonen her er at vinmakingen glatt trumfer noe særpreg i vinmarken. Jeg kjenner ikke til alder på vinstokker, eventuelle forskjeller i eksponering osv., osv. Uansett er det klart at vin også lages i kjelleren. Det viser disse to, men det er ikke bare stilen som skiller. Nå koster også Roagna sine Riserva-viner fra 1300 kroner, og til 11.000 for den aller gjeveste. Produttoris viner selger ut fort, og det er lenge siden jeg kjøpte noen, men deres priser ligger betydelig lavere. 

1 kommentar:

Aviator sa...

Thanks for making complex concepts accessible to a wide audience. Explore our dedicated blog for Aviator game enthusiasts.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...