onsdag 4. oktober 2023

Huët Vouvray Sec


Domaine Huët Vouvray Le Mont Sec 2014
Moderat duft med modent korn og bakt eple. Klar, fin, god balanse og lengde. Etter hvert melder det seg en duft som minner om litchi. Flott vin. ★★★★

Domaine Huët Vouvray Le Mont Sec 2016
Som over, men "eplene" er friskere. Søtlig og klar i munnen, nesten litt litchi. Harmoni, men den syren er den tydeligste trusselen mot harmonien. Henger lenge i munnen på syren. Jeg hadde en flaske av denne nylig, og der var det klare tegn på oksidasjon. Noe slikt merkes ikke her. Likevel, jeg reviderer min lagringspraksis for Hüet fra 10+ år til 5+. Min tillit til sulfitt-regimet deres er på synkende kurve. ★★★★★

Domaine Huët Vouvray Clos du Bourg Sec 2014
Duft av røde epler, litt i retning epleskall. Det er ikke så bra. Fin vekt i munnen, men fortsatt røde epler i retning epleskall. Høy intensitet og god lengde. Likevel er det oksidative toner her litt i overkant også for en ni år gammel Chenin Blanc. Det gjør meg skeptisk. ★★★

I vurderinger av viner som er utsolgt, som disse, bruker jeg likevel kriteriene og stjernene under for å signalisere hvor de ligger i det totale bildet. Parkerpoeng, ut av 100, bruker jeg bare på viner jeg har mer tid på å vurdere. Disse smakt på en Vitis-smaking 17. september 2023. 

Bildet: Jean Bernard Berthome og Gaston Huët i Clos du Bourg for en del år siden

★★★★★ TOPP KJØP

★★★★ GODT KJØP

★★★ GREIT KJØP

★★ UNDER PARI

 LIGG UNNA

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...