Jeg har tidligere skrevet om det åpenbare misforholdet mellom innvirkning på kjøreferdigheter og den straff man får for overtredelser, mellom det å kjøre med alkoholpåvirkning og med håndholdt mobil. Jeg antydet også at i takt med at mobilen har blitt en meldingssentral, så har vel ikke dette forholdet blitt noe bedre. Ei heller med stadig flere funksjoner på skjerm i nyere biler.
Nå foreligger tall fra en stor undersøkelse i Storbritannia. Det er nedslående lesning:
- En sjåførs reaksjonstid øker med 12 prosent når han er alkoholpåvirket opp til Storbritannias promillegrense på 0,8.
- En cannabis-påvirket sjåfør reagerer 21 prosent tregere på ulike situasjoner i trafikken.
- En sjåfør som skriver sms reagerer 35 prosent tregere.
- En sjåfør som bruker håndholdt mobil reduserer 46 prosent tregere.
- Sjåfører som betjener ulike funksjoner på mobilen via berøringsskjermen, reagerer henholdsvis 57 prosent (Apple carplay) og 53 prosent tregere (Android Auto).
Fortsatt er det slik at det å kjøre med håndholdt mobiltelefon gir deg en bot på 1.700 kroner og to prikker på førerkortet. Det er som et klaps på lanken å regne.
Kjøring med 0,8 promille, som er ca. en firedel så farlig som å kjøre med håndholdt mobil i følge denne grundige undersøkelsen, gir deg 1,5 månedslønn i bot, betinget eller ubetinget fengsel, og tap av førerkortet i ett år!! Skulle straff for kjøring med håndholdt mobil vært på samme nivå ut fra trafikkfare, skulle man mistet førerkortet i fire år - for å ta ett eksempel. Og tap av et halvt års lønnsutbetalinger.
For ikke å snakke om bruk av bilens berøringsskjerm! Her burde man nesten bruke femgangen. Dette rammes per i dag bare av generelle årvåkenhetsbestemmelser, og tas neppe alvorlig verken av bilister eller politiet (så vidt jeg vet). Bilprodusenter bør virkelig ta dette alvorlig, for infotainmentsystemet ser ut til å bli et viktig element i nye biler.
Åpenbart er det ikke trafikkfaren man blir staffet for ved promille, men for å ha brutt en viktig norm i samfunnet. Fyllekjøring er et begrep, og alle vet at det er farlig.
Kanskje det er på tide å bestemme seg for at bruk av mobil, og infotainment mens man kjører, også er vesentlige normbrudd. En start vil være å foreta en tilnærming i straffenivået. Ellers står ikke begrunnelsene for bøtenivået til troendes. Og det er virkelig alvorlig både for trafikksikkerheten og for lovens legitimitet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar