onsdag 25. september 2019

Øk bøtene for bruk av mobiltelefon

Det er på tide at loven oppdateres, for straffene for "feil bruk av mobiltelefon" er helt urimelige i forhold til den fare slik bruk representerer. En omfattende britisk studie i simulator viser at økningen i reaksjonstid ved mobilbruk er  tre til fire ganger så høy som ved en promille på 0,8 men bøtenivået reflekterer på ingen måte dette. Trafikkfaren ved en telefonen som har blitt en meldingssentral som plinger og piper i ett bankende kjør er stor. 

Når jeg selv er ute og kjører, eller er passasjer, ser jeg av og til at bilen foran plutselig reduserer farten med 20-30 km/t og begynner å skjene fra side til side. Det er som om føreren plutselig har blitt dritings, men som jeg har lært: føreren har fått en melding, og/eller tekster tilbake. Oppmerksomheten på det som skjer rundt bilen er minimal. 

Her i vår kjørte jeg bak en bil på veg inn mot et kryss. Farten var moderat og alt så greit og normalt ut, men bilen bare fortsatte gjennom krysset på rødt lys i moderat fart. Jeg trodde knapt det jeg så. Det skjedde ingen ulykke, heldigvis, men jeg ble ganske forskrekket. Bilen stoppet i en busslomme rett etter krysset, og jeg kjørte sakte forbi i tilfelle sjåføren hadde fått et illebefinnende og trengte hjelp. Men nei. Han satt bare og tastet. Det hadde han antakelig gjort da bilen kjørte gjennom krysset på rødt også. 

Det er interessant at det å kjøre på rødt lys gir en bot på 6.800 kroner og tre prikker, mens kjøring med bruk av håndholdt mobiltelefon gir 1.700 kroner og to prikker.

Det å kjøre med en promille på 0,8, som altså er mindre enn en tredjedel så farlig som bruken av mobiltelefon, gir en bot på 1,5 månedslønn!, betinget/ubetinget fengsel og tap av førerkort i ett år! Skulle forlengelsen av reaksjonstid legges til grunn - som det vel gjør siden straffene øker med promillen - burde bruk av mobiltelefon straffes med bot på 4-5 månedslønner, ubetinget fengsel og tap av førerkort i årevis. 

Min erfaring er at bruken av mobiltelefon ved kjøring er økende, og den samme studien jeg viste til over tyder på at særlig yngre sjåfører både bruker telefon oftere, og ikke ser noen stor fare ved dette. Det er der lovens lange arm kan være normgivende, for selv om man ved å legge vekk telefonen plutselig "blir edru" er det urimelig å behandle to slike selvvalgte former for trafikkfare så forskjellig. 

I Australia har man anskaffet utsyr til å fotografere både nummerskilt og inn i bilen. Noen anlegg er faste, men også utstyr på anonyme lastebiler settes nå inn. I prøveperioden påviste man 100.000 sjåfører som tekstet eller brukte Facebook. Det burde også være noe for oss, for i påvente av selvkjørende biler trenger vi ikke en ny generasjon sjåfører med reaksjonstiden til noen som er "dritings". 
(PS: Bergensavisen tok kontakt og ville trykke dette innlegget på sine debatt-sider. Det sto på trykk torsdag 10. oktober 2019.)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...